Karoliina Behm

View Original

[OSA 1] 33 oivallusta yrittäjyydestä & markkinoinnista

Tämä on ensimmäinen osa yhteensä 3-osaista blogisarjaa, jossa jaan oivalluksiani yrittäjyydestä ja markkinoinnista. Sarja on alunperin julkaistu sähköpostilistalleni 33-vuotissyntymäpäiväni kunniaksi toukokuussa 2023. Sarjan muut osat pääset lukemaan täältä ja täältä.


1) Valitse harkiten keneltä otat vastaan neuvoja.

Yrittäjyyden alkumetreillä omien epävarmuuksien kanssa kamppaillessa sitä tuntuu turvalliselta nojautua muihin. Eikä siinä ole mitään vikaa. 

Mutta neuvoja ja “mielipiteitä” kannattaa suodattaa tarkalla korvalla. Koska vaikka äitisi rakastaisi sinua eniten maailmassa, hän ei välttämättä ole suurimpia asiantuntijoita omalla alallasi.

Siksi ota neuvoja vastaan vain sellaisilta henkilöiltä, jotka ovat onnistuneet vähintään kolme kertaa sellaisessa asiassa, jossa itse haluat menestyä.

2) Tiedon ahmiminen ei ole ratkaisu ongelmiisi… ellei tieto jalostu tekemiseksi. 

Älä osta uusia valmennuksia vain päästäksesi inspiroitumaan (tai pahimmassa tapauksessa jättääksesi ne kokonaan käymättä). Tein tämän virheen. Ja maksoin siitä paljon rahaa sekä aikaa. 

Sama koskee kirjojen ja podcastien kuluttamista. Yritä kuluttaa sellaista tietoa, joka auttaa sinua juuri nyt. Eikä sitten ehkä joskus tulevaisuudessa.

3) Jatkona edelliseen: Kun törmäät uusiin ajatuksiin & ideoihin, vältä niiden tuomitsemista suoralta kädeltä.

Seuraava Marie Forleolta oppimani ajatusmalli auttoi itseäni pääsemään irti asioiden tuomitsemisesta joko hyviksi tai huonoiksi. Ja näkemään mahdollisuuksia siellä, missä en olisi niitä aikaisemmin huomannutkaan:

”On olemassa kaksi tuhoisaa ajatusta, joita sinun tulee välttää niin elämässä kuin bisneksessä:

1. Tiedän tämän jo.

2. Tämä ei toimi minulle.

Sen sijaan muuta ensimmäinen ajatus kysymykseksi: Mitä voin oppia tästä? Ja toinen ajatus kysymykseksi: Miten tämä voisi toimia minulle?”

4) Ihminen yliarvioi mitä voi saada aikaan vuodessa, mutta aliarvioi sen mitä voi saada aikaan kymmenessä.

Muistatko vielä miten kävi sadussa kilpikonnasta ja jäniksestä?

Kilpikonna vei voiton. Tasavauhtinen, pitkäjänteinen tekeminen voittaa bisneksessäkin useimmiten kuluttavat pikaspurtit.

Bisnes on kuitenkin loputon peli. Eikä siinä ole päätepysäkkiä*.

(*Ellei tarkoituksenasi ole kasvattaa bisnes mahdollisimman suureksi ja sitten myydä eteenpäin. Mutta jotain senkin jälkeen pitää tehdä.)

5) Hyvät ideat eivät synny tyhjästä. Niitä yhdistetään. 

Luodaksesi uusia, hyviä ja omaperäisiä ideoita markkinointiisi, tuotteisiisi tai palveluihisi, sinun täytyy syöttää hyviä juttuja aivoihisi. 

Lue laajasti erilaista kirjallisuutta, lehtiä, kuuntele laadukkaita podcasteja, katso mielenkiintoisia sarjoja ja dokumentteja. 

Ja tärkeimpänä: keräile edellisistä oivalluksia, tarinaideoita ja kiinnostavia faktoja päivittäin muistiin. Tämä on koko markkinointini perusta, sillä vain yhdistelemällä oppimiani asioita mielenkiintoisilla tavoilla toisiinsa pystyn luomaan uusia, uniikkeja ideoita.

6) Kahtakymmentä tosifania kohden löytyy aina yksi mörökölli, joka haluaa latistaa.

Tämä on harmillinen tosiasia, joka pätee missä tahansa bisneksessä, vaikka hoitaisit yritystäsi mallikelpoisesti.

Älä siis anna yksittäisten huutelijoiden pilata päivääsi. Äläkä varsinkaan lopeta hyvien juttujen tekemistä yksittäisten inhottavien kommentoijien takia.

7) Yrityksen tärkein voimavara? Yrittäjä (aka. sinä) itse.

Mistään ei tule mitään, ellei oma mindset (vaikken kauheasti pidäkään sanasta) ole kunnossa.

Olen esimerkiksi kokenut, etten ole tarpeeksi hyvä, tiedä tarpeeksi paljon asioista, saa aikaiseksi tarpeeksi hyviä tuloksia. Onneksi olen jo hyvää vauhtia toipumassa tällaisesta älyttömästä perfektionismista ja huijarisyndroomasta.

Sillä bisnes pystyy kukoistamaan vasta, kun tällaisista jarruttavista ajatuksista pääsee eroon. On eri asia latistaa itseään tarpeettomasti kuin miettiä rakentavasti, missä jutuissa olisi vielä varaa kehittyä.

8) Jatkona edelliseen: Perfektionismi on turhaa, koska kaikki on lopulta harjoittelemista.

Ainakin itse haluan nykyisin ajatella näin.

Se tarkoittaa, että teen tänään parhaani niillä resursseilla, jotka minulla on käytettävissä tässä ja nyt.

Hyväksyn samalla sen tosiasian, että tänään tehty työ voi näyttää silmissäni vaillinaiselta jo kuukauden päästä. Tai ensi vuonna. Joka tapauksessa, hyväksyn sen että jo vuoden päästä taitoni ovat harppauksen edellä tätä päivää. Ja näen silloin kirkkaasti, miten olisin voinut tehdä jonkin jutun paljon paremmin.

Sillä ei kuitenkaan ole mitään väliä tässä hetkessä. Yrittäjyys on matka ja olisi paljon huolestuttavampaa jos ET näkisi vuoden päästä mitään kehitettävää aiemmissa projekteissasi. Siksi tärkeintä on uskaltaa aloittaa ja edistää asioita H-E-T-I tänään.

9) Yksinkertaiset asiat toimivat yleensä parhaiten.

Meillä ihmisillä on suurenmoinen kyky tehdä asioista monimutkaisia. Ja haksahdan tähän itsekin melkein viikoittain. Koska välillä sitä saa itsensä kiinni pohtimisesta: “Olisiko tämä myyntitunneli toiminut paremmin, jos olisin lisännyt siihen enemmän juttuja…”

Mutta totuus on…

Yksinkertaisimmat asiat on helpoin jättää tekemättä tai huomiotta. Sillä harva uskoo, että yksinkertaisuus toimii.

10) Ajattomat periaatteet pieksevät kikkakolmoset milloin tahansa.

Olen esimerkiksi tehnyt Facebook-mainontaa menestyksekkäästi melkein samalla systeemillä viimeiset 5+ vuotta. 

Ja hymähdän aina kun näen jonkun mainostavan ”Facebook-mainonnan viimeisimpiä kikkoja”. 

Totuus? 

Ymmärtämällä kanssaihmisiä ja omaa yleisöäsi pärjäät missä tahansa mainoskanavassa. Temput ja tekniset kikkailut tulevat vasta sen jälkeen (jos ollenkaan). 

Siksi keskity aina ensin perusperiaatteisiin, jos haluat olla jossain todella hyvä – elämässä tai bisneksessä.

11) Ei ole mitään pahaa rakentaa bisnes elämäntyyli edellä.

“Hinnalla millä hyvänsä” -kasvun sijaan voi valita pysyä pienenä ja pitää asiat simppeleinä. Voi rakentaa bisneksen tukemaan omaa elämää – eikä toisin päin.

Tämän oivalluksen sai alunperin Company of One -kirjasta ja se auttoi minua karsimaan kaiken turhan pois bisneksestäni, jotta voin keskittyä kehittämään omia taitojani ja palvelemaan asiakkaitani paremmin.


Siinä oli ensimmäiset 11 oivallustani.

Olisi mahtavaa kuulla, mitä ajatuksia nämä herättivät :) Voit kertoa sen jättämällä kommentin alle.

Seuraavan osan pääset lukemaan napauttamalla tästä.