ARVOT

ARVOT

Näiden asioiden takana seison

Vuosia sitten en vielä osannut nimetä omia (bisnes)arvojani. En oikeastaan ollut uhrannut asialle kovin paljon ajatustakaan. Mutta mitä enemmän aloin sukeltaa syvemmälle omiin tapoihini työskennellä ja lähestyä markkinointia, huomasin samojen teemojen nousevan pinnalle yhä uudelleen. Ja näistä asioista muodostui lopulta ne arvot, joita tänä päivänä noudatan bisneksessäni.

Palkkatöissä ollessani en koskaan kunnolla muistanut yrityksen arvoja. En sen takia, ettenkö olisi välittänyt. Vaan siksi, että yritykset usein listaavat 37 erilaista arvoa. Jolloin niitä on todella vaikea muistaa – tai varsinkaan sisäistää. 

Siksi olen pitänyt omat arvoni hyvin pienessä määrässä, jotta pystyn noudattamaan niitä joka päivä. 

Sivuhuomautus: Tämä nyt lukemasi sivu sai innoituksensa yhden suosikkiyritykseni, Basecampin, “Näiden asioiden takana seisomme”-sivusta. 

Olin kyseisestä sivusta todella vaikuttunut. Joten tässä ovat asiat, joiden takana minä seison.

§

Empatia

Uskon 200 %, että empatia on supervoima.

Ongelmien ja haasteiden kanssa kamppaileminen yrittäjänä ei ole koskaan helppoa. Enkä halua tehdä sitä yhtään vaikeammaksi häiritsevällä markkinoinnilla. Vaan helpottaa sitä arvostamalla jokaisen seuraajani aikaa ja ymmärtämällä asiakkaideni maailmaa.

Ja siksi tarjoan työkaluja, periaatteita & strategioita (joita itsekin käytän), joilla asiakkaani voivat muuttaa omaa bisnestään kohti parempaa. Mutta samalla tiedostan, että asiakkaitani on loukattu ehkä useampaankin kertaan ylisuurilla lupauksilla ja huonoilla tuotteilla – ja siksi ymmärrän, että luottamuksen rakentaminen vaatii aikaa. En koskaan halua tuottaa tuotteillani uutta pettymystä asiakkailleni.

Tiedän jo 7+ vuoden kokemuksesta, että empatia on avain ihmisläheiseen markkinointiin. Ja että jokainen yrittäjä pystyy luomaan yhteyttä & luottamusta omiin seuraajiinsa ja asiakkaisiinsa empatian voimalla.

Palvele ensiksi (ole hyödyllinen)

Kohtelen kaikkia seuraajiani kuin he olisivat jo asiakkaitani. Autan ihmisiä (digiyrittäjiä & valmentajia) ratkaisemaan oikeita ongelmia mielenkiintoisilla tavoilla – enkä odota hyötyväni siitä itse välittömästi euroina. 

En jaa pelkkää informaatiota. Tarjoan oivalluksia. Tavoitteeni on, että markkinointini auttaa seuraajiani, lukijoitani ja asiakkaitani oivaltamaan aina jotain uutta: Näkemään asiat eri valossa, ymmärtämään jotain syvällisesti tai ajattelemaan uudella tavalla. 

Siksi keskityn joskus jopa enemmän ilmaisiin juttuihin (uutiskirjeeni, blogini) kuin maksullisiin juttuihin. Koska tällä tavalla luon asiakkaita jo ENNEN kuin raha edes vaihtaa omistajaa. Siksi... 

Optimoi tosifaneja & onnellisia asiakkaita (suhde ennen kauppaa)

Uskon vakaasti siihen, että suhteen laittaminen eurojen edelle on avain pitkäaikaisiin tosifaneihin ja onnellisiin asiakkaisiin.

Siksi en rakasta numeroita. Enkä pahemmin kuluta aikaani niihin. Miksi? Koska numerot voivat helposti johtaa harhaan. Ne laittavat meidät herkästi ajattelemaan liian lineaarisesti: 

Kun A tapahtuu, siitä seuraa B ja sitten C… 

Tehdään kaikki temput, jotta saadaan sähköpostilistalle liidejä mahdollisimman halvalla… optimoidaan laskeutumissivuja tekemällä vielä kahdeskymmeneskolmas uusi, paranneltu versio… parannetaan myyntitunnelia lisäämällä vielä yksi bonus… etsitään uusi hopealuoti (ChatGPT, chatbot, webinaarikaava, “Etsin…” -viestipohja), jotta jokainen kivi saadaan varmasti käännettyä. 

Toimiiko tällainen ajattelumalli markkinoinnissa? Ehdottomasti. Ja vieläpä oikein hyvin.

Mutta monet vain unohtavat, ettei maailma toimi noin yksinkertaisesti. Sillä jokaisella päätöksellä on aina toisen ja kolmannen asteen seuraamuksia. 

"Toisen ja kolmannen asteen seurausten huomiotta jättäminen on syynä moniin tuskallisen huonoihin päätöksiin."

–Ray Dalio, sijoittaja ja maailman suurimman hedge-rahaston Bridgewater Associatesin perustaja

Siksi kaikki päätökseni pohjautuvat yhteen kysymykseen: “Auttaako tämä minua luomaan onnellisia asiakkaita?”

Jos vastaus on ei / ehkä / en tiedä – unohdan sen välittömästi. Sillä vastauksen pitää olla “Ehdottomasti!”. 

Tiedän, että menetän tämän ajattelun takia paljon euroja lyhyellä tähtäimellä. Mutta en ikinä uhraisi suhdettani seuraajiini taktiikoilla, jotka palvelevat bisnestäni vain lyhyen aikaa – mutta heikentävät sitä pitkällä tähtäimellä. 

Koska yrittäjyys on päättymätön peli. En pelaa sitä voittaakseni. Koska vaikka tekisin tänä vuonna 200 000 euroa liikevaihtoa, aina tulee seuraava vuosi. Ja sitä seuraava vuosi. Ja sitä seuraava. Joten optimoimalla bisneksessäni onnellisia asiakkaita pidän huolen, että yritykseni pysyy hengissä ja elinvoimaisena vielä vuosienkin päästä.

Ja tarjoamalla markkinointia, joka on jo itsessään arvokasta – luon asiakkaita ENNEN kuin raha edes vaihtaa omistaa. Ihmiset haluavat palata markkinointini äärelle yhä uudestaan ja uudestaan.

Lisäksi olemalla avoin pystyn luomaan asiakkaita ennen kuin raha vaihtaa omistajaa. Tiedän, ettei minun kaikki tuotteet tai palvelut eivät sovi kaikille. Ja se on ok. Siksi haluan vain palvella oikeanlaisia asiakkaita, jotta voimme rakentaa jopa vuosia kestävän suhteen asiakkaisiimme.

Vaali outoutta (Pidä hauskaa)

Olen monen silmissä outolintu. Ja olen siitä ylpeä. Koska minulla pitää olla hauskaa tehdä markkinointiani ja työtäni. Sillä se näkyy myös ulospäin ja saa ihmiset innostumaan meidän jutuista. 

Siksi rakastan tehdä asioita täysin päinvastoin kuin muut. Esimerkiksi:

Ammennan markkinointiini ideoita Harry Pottereista ja Star Warseista, samaan aikaan kun muut ottavat kynä sauhuten muistiinpanoja markkinointikirjoista. 

Kerron viikoittain seuraajilleni yksinkertaisia tarinoita elämästäni, havainnoistani & bisneksestä – ja myyn tällä tyylillä tuotteitani ja palveluitani oikein mukavasti, samalla kun muut tykittävät seuraajiensa inboxit täyteen ”OSTA MINULTA NYT” -myyntiviestejä.

Mutta tästäkin huolimatta jotkut markkinoinnin ammattilaiset tykkäävät huomautella minulle: ”Et ymmärrä suomalaisten sivistynyttä ostokäyttäymistä”. (Jep, tositarina. Ihan huippua!) Mutta tämä vain kertoo, että olen päässyt outouden äärelle. Ja haluan syleillä sitä.

Siksi markkinointini lähentelee aina ennemmin kiehtovaa mysteeriä kuin haukotuttavaa jargonia.

Toisin sanoen: rikon kaikkia “sääntöjä”. Ja rakastan sitä! Ja myös seuraajani & asiakkaani taitavat rakastaa – ainakin kaikkien heidän laittamiensa palautteiden perusteella. Koska saan lähes viikoittan tällaisia ihania viestejä: 

Ja sama näkyy myös kaikissa tuotteissani. En halua tappaa ketään tylsyydellä. Vaan paketoin kaikki valmennukseni viihdyttävään pakettiin (esimerkiksi tarinoiden kautta), jotta niitä mukava kuluttaa.

Siksi valitsen itse oman “seikkailuni” (aka. outouteni) – enkä anna muiden valita sitä puolestani. 

§

Oliko tässä kaikki arvoni? Ei. Minulta löytyy myös muutama muukin asia, joita pidän tärkeänä... 

Ole utelias

Mikään ei mielestäni ole yhtä tärkeää kuin rakastaa elinikäistä oppimista. Ja jotta voit nauttia oppimisesta, sinun pitää opetella olemaan utelias. 

En vielä jokunen vuosi takaperin ollut kovin utelias. Rakastin sanoa: ”Tiedän tämän jo”. Vaikka todellisuudessa en tiennyt aiheesta juuri mitään. Ainoastaan luulin tietäväni.

Kunnes törmäsin yhden suosikkiyrittäjäni, Marie Forleon, loistavaan ajatusmalliin:

”On olemassa kaksi tuhoisaa ajatusta, joita sinun tulee välttää niin elämässä kuin bisneksessä:

1. Tiedän tämän jo.

2. Tämä ei toimi minulle.

Sen sijaan muuta ensimmäinen ajatus kysymykseksi: Mitä voin oppia tästä? Ja toinen ajatus kysymykseksi: Miten tämä voisi toimia minulle?”

Tämä todella kolahti. Ja sai minut tajuamaan, miten sokea olin ollut omalle ajattelulleni.

Siksi nykyään pyrin lähestymään kaikkea kuin törmäisin aiheeseen ensimmäistä kertaa. Se pitää minut uteliaana kuin pienen lapsen. Ja varmistaa, etten sulje silmiäni joltain hienolta, vain koska tuomitsen sen liian nopeasti “jo nähdyksi”.

Ja tätä mielestäni jokainen meistä yrittäjistä tarvitsee. Uteliaisuutta.

Pidä asiat yksinkertaisena

Aloitin 2017 yhden naisen mainostoimistona (nyt mukana on myös puolisoni Jyri). En ole maailman älykkäin ihminen. Ja lisäksi tunnustan olevani toisinaan aika laiska. Joten aivokapasiteettini, käytössä olevat tuntini sekä mielenkiintoni eivät riitä pyörittämään monimutkaista bisnestä. 

Ja jos joskus sorrunkin liikaan monimutkaisuuteen, saa se päässäni pyörimään kunnon hedelmäpelin yrittäessäni saada 200 erilaista liikkuvaa osaa sopimaan toisiinsa. Joten ei kiitos. Vaan monimutkaisuuden sijaan…

Rakastan MacGyver-asennetta. Ihmemies MacGyver pelasti ihmishenkiä pelkillä klemmareilla, linkkuveitsellä ja ilmastointiteipillä. Ja tästä inspiroituneena yritän itsekin ottaa kaiken irti siitä, mitä minulla jo on käytettävissäni. 

Siksi en rakenna bisnekseeni massiivisia 57-vaiheisia myyntitunneleita tai lanseerauksia. 

Itse asiassa, 80 % kaikista myynneistäni syntyy maailman simppeleimmästä “myyntitunnelista”: Ihmiset liittyvät sähköpostilistalleni (sinä voit tehdä saman täältä) + palvelen heitä viikoittain (katso kohta 1). Ei webinaareja. Ei haasteita. Ei myyntipuheluita. Ei 200 DM-viestiä Instagramissa.

En myöskään tykkää hallinnoida ihmisiä (Jyrissä + itsessänikin on ihan tarpeeksi hommaa). Joten en aio rakentaa tämän suurempaa tiimiä ympärilleni. En halua postata 10 eri kanavaan tanssivideoita tai lipsyncejä (HUOM! Niissä ei ole mitään pahaa – ne eivät vain ole minun juttuni). Enkä ole kiinnostunut ravaamaan jokaisen uuden, kiiltävän esineen perässä.

Hitaus on tasaisuutta, tasaisuus on nopeutta

Osallistuin erääseen myynticopy-valmennukseen syksyllä 2019. Ensimmäisessä osuudessa valmentaja puhui paljon siitä, miten menestyä copywritingissa. Ja yksi hänen lauseensa jäi kummittelemaan mieleeni. Tuo lause muutti lopulta ajatteluni elämästä, ja koko bisneksestäni – vaikka neuvoa onkin välillä ollut vaikea toteuttaa. 

Valmentaja kertoi, että Yhdysvaltojen erikoisjoukoilla on sanonta: ”Slow is smooth and smooth is fast”. Vapaasti suomennettuna: Hitaus on tasaisuutta, tasaisuus on nopeutta. 

Tämä osui minuun välittömästi. Sillä en ole maailman nopein oikein missään. Olen hidas kirjoittamaan. Olen hidas oppimaan. Olen hidas saamaan melkein mitä tahansa valmiiksi. 

Ja luulin ennen, että se on minun ”valuvikani”, jonka kanssa JOUDUN elämään. Ennen kuin tajusin sen olevan supervoimani – ja samalla yksi arvoistani.

En jahtaa yhdessä yössä menestymistä (sitäpaitsi, sellaista ei tapahdu kenellekään). Vaan luotan kaikessa tekemisessäni ajatukseen: Tasainen vauhti oikeaan suuntaan on parempi kuin tajuta myöhemmin juosseensa koko ajan täysillä väärään suuntaan. 

Kuten sanoin: Tästä arvosta on välillä vaikea pitää kiinni. Koska välillä minusta tuntuu, että olen itse kaiken kehityksen tukkeena. Mutta kun sitten katson taaksepäin elämääni ja bisnestäni – huomaan asian olevan itse asiassa päinvastoin. 

Menemällä koko ajan eteenpäin oikeaan suuntaan – vaikkakin hitaasti – olen pystynyt saavuttamaan asioita, joita olen halunnut: 

Nautin levollisesta nettibisneksestä rakkaan yhtiökumppanini + kissojeni kanssa. 

Saan auttaa ihania digiyrittäjiä myymään tuotteitaan ja valmennuksiaan jopa ennätysmäärillä. 

Ja olen onnistunut välttämään kohtalokkaita virheitä. 

Siksi vaalin hitautta nopeuden sijaan.