Ihminen edellä -markkinointi
Enemmän uusia, onnellisia asiakkaita
Vielä muutama vuosi sitten luulin, että ainoa tapa myydä netissä on...
Ladata markkinointi täyteen valtavia (aka. hypettäviä) lupauksia.
Kuorruttaa tuotteet “ei-iloa-kenellekään” -bonuksilla.
Pikkuisen painostaa.
Ehkä jopa hieman syyllistää, jotta ihmiset tuntevat olonsa p*skaksi.
Ja vähän vielä jekuttaa aikarajoissa: “Aikaraja loppui... MUTTA ÜLLATYYS... vielä pääseekin mukaan!”
Huh, miten väärässä olin.
Sillä kun nykyisin teen asiat täysin päinvastoin – pikkuruiseen bisnekseeni virtaa koko ajan uusia, onnellisia asiakkaita…
💡 Hinnalla millä hyvänsä hankittujen asiakkaiden ja onnellisten asiakkaiden ero on kuin yöllä ja päivällä: Onnelliset asiakkaat tuntevat luonnollista vetoa yrityksesi tuotteisiin, sisältöihin, yhteisöön, jne. Onnelliset asiakkaat eivät halua palautuksia. He ovat taipuvaisia ostamaan enemmän (ja enemmän) ajan saatossa.
Tässä esimerkiksi lyhyt ote päiväkirjastani 13.2.2024:
===
Uuteen valmennukseeni liittyi jo eilisen aikana 6 mahtavaa tyyppiä. Ja tänään lähetin toisen lanseerausviestin – ja sen jälkeen kaikki loputkin paikat menivät!
Mitä täällä tapahtuu!?!
Kaikki kymmenen paikkaa täyttyivät alle 33 tunnissa!
En ole ikinä myynyt näin nopeasti mitään valmennusta täyteen.
Tämä todellakin todistaa, että Ihminen edellä -markkinointi toimii.
Koska kuten eräskin yrittäjä, Anniina, kertoi minulle tänään:
”Oli helppo päätös lähteä mukaan valmennukseesi, koska olen lukenut jo ikuisuuden viestejäsi ja tykkään todella paljon sinun tyylistä...”
Enkä edes pitänyt 3 tunnin “arvoa tuottavaa” -myyntiwebinaaria saadakseni nämä paikat täyteen.
En istunut yhdessäkään myyntipuhelussa.
En tanssinut sadassa eri Reels-videossa.
En lähettänyt yhden yhtä Insta DM-viestiä tuntemattomille ihmisille.
Eikä euroakaan kulunut mainontaan.
Sanoin jopa monille kyselijöille, ettei heidän kannata juuri nyt osallistua tähän valmennukseen.
Hauskin juttu?
En ehtinyt lähettämään yhtäkään viestiä koko 5292 nimen sähköpostilistalleni.
Vaan kerkesin laittaa ainoastaan 2 simppeliä sähköpostia 829:lle kiinnostuksestaan aiemmin ilmoittaneelle tyypille. Ja silti sain myytyä valmennustani 20 000 eurolla.
[...]
===
^^Tiedän, että tämä kuulostaa “rikastu-yhdessä-yössä” -tarinalta.
Mutta se on kaukana siitä. Nämä 20 000 euron myynnit eivät syntyneet yhdessä yössä.
Tämä lopputulos on todellisuudessa vain jäävuorenhuippu, siitä että…
Olen jo 3+ vuotta laittanut suhteeni yleisööni eurojen edelle.
Keskittynyt kuuntelemaan, ymmärtämään ja yllättämään seuraajiani joka päivä. Koska loppujen lopuksi…
Kyse on asiakkaani matkasta. Ei minun.
Kyse on asiakkaani ongelmista. Ei minun.
Kyse on asiakkaani huolista. Ei minun.
Ja tätä lähestymistapaa kutsun Ihminen edellä -markkinoinniksi. Kuulostaa ehkä itsestäänselvyydeltä.
Mutta silti vain harva sitä noudattaa.
Koska 99 % markkinoijista ja yrittäjistä keskittyvät – tietoisesti tai tiedostamattaan – ”Kaikki minulle nyt ja heti” -markkinointiin. Tarkoittaen esimerkiksi:
Joka ikisestä vastaantulijasta imetään heti maksimaaliset eurot irti kuin vampyyri.
Markkinointi sisältää kaikki mahdolliset ninjatemput, jotta ihmiset ostaisivat.
Käytetään kovan paineen myyntitaktiikoita.
Ripotellaan vielä joukkoon valheellisia aikarajoja.
Ja jahdataan seuraavaa ”hopealuotia”, jotta saadaan lähes väkisin väännettyä seuraava ennätyslanseeraus.
Mutta tällaiseen markkinointitapaan keskittyessään monet unohtavat, että…
Ruudun takana on koko ajan oikea ihminen. Eikä mikään numero muiden joukossa.
Tunnustan: Minäkin unohdin.
Mutta kun sitten laitoin asiakkaat eurojen edelle – alkoi taikuuksia tapahtua (tai siltä se ainakin tuntui). 💫
Nyt ihmiset ostavat minulta – silloinkin kun en juurikaan edes yritä “myydä”. Ja lisäksi he jopa kiittelevät, kun myyn heille.
Uusia ostoilmoituksia pingahtelee sähköpostiini melkein päivittäin – vaikka löhöäisin sohvalla katsomassa Disneyn uusinta Star Wars -sarjaa.
Mutta kaiken tämän jälkeen – haluan olla yhdestä asiasta 100 % avoin:
Tällä tyylillä EI pääse rikastumaan. Tällä voi kyllä tulla mukavasti toimeen. Ja itse ainakin saan elää joka päivä unelmaelämääni, koska…
Nyt pystyn myymään juttujani omilla vahvuuksillani. Enkä joudu tinkimään arvoistani.
Ja siltikin saan nostaa sellaista palkkaa, jolla saan ostettua kahdelle kisulleni herkkupateeta.
Enkä usko, että edes olisin nyt kirjoittamassa tätä, jos olisin jatkanut samalla ”kaikki minulle nyt ja heti” -markkinoinnilla.
Mikä sitten muuttui?
Aloin luomaan asiakkaita jo kilometrejä ennen kuin raha edes vaihtaa omistajaa.
Jaan sinulle tästä jokaisen yksityiskohdan uudessa sähköpostisarjassani. Syötä vain tietosi alapuolelle. Ja liityt samalla Levollinen nettibisnes -uutiskirjeeni tilaajaksi.
P.S. Sähköpostisarjassa paljastan sinulle mm. voimakkaan keinon saada ihmiset ahmimaan markkinointiasi kuin parhaimpia Netflix-sarjoja, kirjoja tai elokuvia. Tätä samaa tekniikkaa käytävät myös J.K. Rowling, George Lucas, Sarah J. Maas sekä Rebecca Yarros.
Olen testaillut tätä jo muutaman viime vuoden ajan. Ja tulokset puhuvat puolestaan. Ja vaikka en nyt halua “hypettää” – niin en olisi itsekään uskonut, miten hyvin tämä toimii. Mutta todisteita on vaikea kiistää.