5 neuvoa yrityksesi Facebook-markkinointiin

Olet ehkä lukenut kirjoitukseni Facebook markkinointi - 4 syytä miksi vaivautua ja saatat miettiä, kuinka pääsisit alkuun yrityksesi Facebook markkinoinnissa.

Siksi päätin kirjoittaa tämän viiden kohdan pikaoppaan, jotta saisit suuntaviivat yrityksesi Facebook markkinoinnin aloittamiseen.

Yrityksen Facebook-markkinointi alkaa tietysti siitä, että yritykselle luodaan oma Facebook-sivu. Kun sivu on luotu, on yrityksen mahdollista alkaa mainostaa Facebookin mainostyökalulla ja yrityksestä kiinnostuneiden on mahdollista tykätä yrityksen sivusta ja saada näin yrityksen Facebook-julkaisut omaan uutisvirtaansa.

Ennen eteenpäin siirtymistä täytyy kuitenkin vielä varmistaa, että yrityksellä on selvä strategia sille, mitä Facebookissa ollaan tekemässä ja miten. Tähän kuuluu sisällön suunnittelu, aikataulutus sekä mahdolliset kampanjat kuten kilpailut.

Aseta järkevät tavoitteet

Mieti, mitä todella haluat Facebook-markkinoinnilla saavuttaa. Suuren määrän uusia tykkäyksiä voi saavuttaa erilaisilla kilpailuilla ja arvonnoilla, mutta useimmiten suuri osa tykkääjistä ei ole kuitenkaan yrityksesi otollisinta kohderyhmää. Kampanjan jälkeen tykkääjien määrä laskee kuin lehmän häntä, jos tykkääjillä ei ole muuta syytä tykätä yrityksen sivusta kuin kilpailuun osallistuminen.

Kohdista huolellisesti

Facebookin hyödyntämisessä yrityksen markkinoinnissa on yksi todella selkeä vahvuus ja se on tehokas ja tarkka kohdentaminen. Voit kohdistaa sisältösi lukuisilla tavoilla, muun muassa tavoittamaan ne, jotka ovat vierailleet verkkosivuillasi tai rakentaa kohderyhmäsi kokonaan itse. Muista kuitenkin se, että kohdistaminen tuo tulosta vain silloin, kun itse tuotat järkevää, kohderyhmääsi hyödyttävää sisältöä.

Ole paikalla oikeaan aikaan

Ole selvillä siitä, milloin asiakkaasi tekevät ostopäätöksiä. Milloin kohderyhmäsi siis viettää aikaansa ruudun äärellä ja on siten sinun tavoitettavissasi? Esimerkiksi yritysmarkkinoinnin puolella markkinointia kannattaa monesti ajoittaa työaikoihin, jolloin yrityspäättäjät todennäköisimmin etsivät tietoa ja tekevät ostopäätöksiä. Kuluttajapuolella otollisimmat markkinointiajat voivat olla jotain ihan muuta ja yleensä ne parhaimmat ajankohdat mainostaa löytyvätkin kokeilun kautta.

Määritä budjetti

Facebook-mainonnan yksi monista hyvistä puolista on budjetin joustavuus. Facebook-markkinointia voi siis tehdä millä tahansa budjetilla ja saada silti mainoksesi näkyviin oikeille ihmisille Facebookin tarkan kohdennuksen avulla. Mainoskampanjaa tehdessäsi määrität päiväkohtaisen enimmäisbudjetin, jota voit myös tarvittaessa muuttaa milloin vain. Budjettiasi ei koskaan ylitetä ja mainoksesi näytetään vain niille, jotka todennäköisimmin ovat siitä kiinnostuneita.

Mittaa ja optimoi

Facebookin mainosten hallinnassa näet raportit muun muassa mainostesi kokonaiskattavuudesta, tavoittamasi kohderyhmän tiedot sekä mainoskampanjoistasi syntyneet konversiot. Voit seurata kampanjoita reaaliaikaisesti ja tehdä muutoksia tarvittaessa. Näin pysyt hyvin perillä siitä, saavuttaako mainoksesi sille asetetut tavoitteet.

Edellinen
Edellinen

Instagramin hyödyt yritykselle

Seuraava
Seuraava

Yrityksen Facebook-markkinointi – 4 syytä miksi vaivautua