Näin luot kiinnostavan Instagram-tili yritykselle
Instagram on parhaimmillaan paikka, jossa yrittäjä voi tuoda esille asioita, jotka erottavat sen muista samankaltaisista yrityksistä. Tuoda esiin yrityksen ja yrittäjän omaa, ainutlaatuista persoonallisuutta ja mitä erityistä yritys tarjoaa seuraajilleen ja asiakkailleen. Tämän takia on tärkeää luoda kiinnostava Instagram-tili yritykselle, jotta tavoitat mahdollisimman hyvin juuri sinun asiakkaasi.
Itse koen, että Instagram on luonteva paikka luovemmille julkaisuille ja ideoille, tuomaan esiin yrityksen arvomaailmaa sekä vahvistamaan brändiä. Se voi ehkäpä olla myös vähän rennompi kanava kuin vaikkapa virallisemmat kotisivut.
Instagram on paikka, jossa yrityksellä tai yrittäjällä on mahdollisuus rakentaa suhdetta seuraajiinsa, saada uusia yrityksestä kiinnostuneita seuraajia sekä tuoda esille luovempaa puolta.
Tässä kirjoituksessa haluan jakaa neljä neuvoa, joilla saat Instagram-läsnäolostasi enemmän irti.
Herätä kiinnostus Profiilitekstillä
Instagramin profiilitekstiin on käytettävissä vain 150 merkkiä. Se on sekä haaste että mahdollisuus. Kuinka mahduttaa kaikki sanottava noin pieneen merkkimäärään? Mutta toisaalta, lyhyen tekstin jaksaa lukea jokainen, joka profiiliasi päätyy katsomaan. Tämä on Insta-tilisi ensivaikutelma kuviesi lisäksi, joten panosta siihen.
Älä tyydy kirjoittamaan profiiliisi vain sitä, mitä olet tai mikä yrityksesi on. Pyri sen sijaan herättämään tunnetta profiilisi katsojassa. Älä ole tylsä ja itsestäänselvä, vaan käytä mieluummin hauskoja ja persoonallisia sanoja ja kielikuvia ja tuo esiin persoonaasi.
Muokkaamattomat kuvat harvoin toimivat
Ihmiset katsovat mieluummin hyvälaatuisia, hyvin valaistuja ja kauniita kuvia kuin epätarkkoja ja rakeisia ja tummia kuvia. Hyvien kuvien ottaminen ei ole koskaan ollut helpompaa kuin nyt. Kännykkäkameralla otetut kuvat ovat monesti riittävän tarkkoja ja pienellä muokkauksella kuviin saa kauniin valotuksen ja korostukset ym. hienosäätöä. Älä siis mene tässä siitä mistä aita on matalin, vaan käytä hetki aikaa kuvien muokkaamiseen ennen kuin postaat ne Instagramiin. Hyviä ja ilmaisia kuvanmuokkausohjelmia ovat esimerkiksi Snapseed, VSCO ja Canva, näillä kuvien muokkaus hoituu kädenkäänteessä.
Älä unohda kuvatekstiä
Postaat upean, täydellisesti muokatun kuvan Insta-tilillesi ja jäät odottamaan innosta tuolillasi hyppien ihmisten reagointia siihen. Mutta mitä unohtui? Panostitko kuvatekstiin yhtä paljon kuin itse kuvaan?
Pelkät upeat kuvat eivät monesti enää riitä kasvattamaan Instagram tilien suosiota, vaan ihmisille on tarjottava lisäarvoa kuvateksteillä. Voisitko esimerkiksi luoda oman hashtagin ja saada ihmiset käyttämään sitä? Tai saisitko ihmiset tägäämään kavereitaan julkaisuihisi keksimällä jonkin hauskan tavan kehottaa heitä siihen?
Säännöllisyys ja oma tyyli
Epäsäännöllinen postaustahti on omiaan karkottamaan seuraajasi - tai ainakaan et saa sillä kerättyä heitä lisää. Seuraajasi ehtivät unohtaa sinut, jos et julkaise mitään pitkään aikaan ja he ehkä jopa lopettavat seuraamisesi. Kaikkein suosituimmat Instagram-tilit julkaisevat jotain joka päivä.
Säännöllisyyteen liittyy kuitenkin muutakin kuin postausaikataulu ja -tahti. Oletko koskaan kiinnittänyt huomiota suosittuhin Instagram-tileihin? Niissä samat aiheet ja sama kuvatyyli toistuu postauksesta toiseen ja ne saavat aina paljon tykkäyksiä, jakoja ja muuta toimintaa aikaan. Näissä tileissä on löydetty oma tyyli ja viesti ja seuraajat tietävät, mitä saavat seuraamalla kyseistä tiliä.
Määrittele siis oma Instagram-tyylisi: millaisia kuvia julkaiset, mikä on kuviesi sävymaailma, mitä muokkaustyökaluja tai -filttereitä käytät, mitä viestit kuvissasi ja kuvateksteissäsi ?