“Mikä ihmeen myyntitunneli?” – Tässä vastaus…
Uudet asiakkaani kysyvät minulta lähes poikkeuksetta:
“En ihan ymmärrä… mitä myyntitunneli (tai myyntiputki) oikeastaan tarkoittaa?”
Ymmärrettävä kysymys. Minultakin meni pari vuotta ennen kuin ymmärsin myyntitunneleiden syvimmän merkityksen.
Mutta nyt kun vihdoin ymmärrän, minun ja lukuisten asiakkaideni bisnekset nauttivat tasaisesta virrasta uusia asiakkaita, tilaajia ja ostajia.
Myyntitunnelin avulla verkkokauppiaat, digituotteiden myyjät ja palveluyrittäjät näkevät esimerkiksi 14 648 euron myyntejä reilussa viikossa (tästä kohta lisää).
Raha on tietysti hieno juttu. Mutta vieläkin parempi juttu tulee tässä:
Myyntitunnelit tuottavat bisnekseen uusia, onnellisia asiakkaita. Mikä tarkoittaa: Nämä asiakkaat tuntevat luonnollista vetoa bisneksesi tuotteisiin, sisältöihin, yhteisöösi, jne.
Sillä kun luot onnellisia asiakkaita… jatkuvan (aggressiivisen) myymisen ja markkinoinnin tarve vähenee päivä päivältä.
Ihan mukava juttu, eikö?
Jos myyntitunneli (tai myyntiputki, myyntisuppilo, myyntifunneli…nämä kaikki tarkoittavat täysin samaa asiaa) on sinulle vielä käsitteenä hähmäinen…
Tai et tiedä, miten se auttaa kasvattamaan bisnestäsi – tältä sivulta löydät vastauksen.
Sillä pian saat tietää mistä neljästä avaintekijästä jokainen menestynyt myyntitunneli koostuu.
Mutta sitä ennen haluan käsitellä yhden asian pois…
Katsohan. Monet luulevat, että myyntitunneleissa on kyse:
❌ Kikoista tai tempuista
❌ Viimeisimmistä teknologioista (markkinoinnin automaatioista, chatboteista, hienoimmasta sähköpostiohjelmasta jne.)
❌ Ihmisten manipuloimista tai väkisin myymisestä
❌ Pelkästä maksullisesta mainonnasta (esimerkiksi Facebook-mainonnasta)
Mutta valitettavasti… yksikään näistä ei pidä paikkaansa.
Sillä kuka edes haluaisi itselleen asiakkaita manipuloimalla tai kikkakolmosilla? En ainakaan minä. Koska en usko, että sillä tavalla pystyy rakentamaan Levollista nettibisnestä. Saisit vain koko ajan olla hoitamassa reklamaatioita. Palauttelemassa rahoja. Repimässä hiuksiä päästäsi.
Mieluummin keräilen tyytyväisten asiakkaiden palautteita sähköpostikansiooni.
Teknologia auttaa – totta kai – asioiden automatisoinnissa. Se helpottaa monissakin jutuissa. Esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnissa. Mutta yksistään pelkkä teknologia ei riitä.
Maksullinen mainonta taas on loistava tapa ohjata kiinnostuneita silmäpareja juttujesi ääreen. Mutta siihen mainonnan teho aikalailla loppuukin.
Siksi myyntitunnelissa on pohjimmiltaan kyse aivan muusta… varsinkin kun haluat uusia, onnellisia asiakkaita kellon ympäri.
Sillä totuus on…
Myyntitunneli houkuttelee ainoastaan oikeanlaisia asiakkaita bisnekseesi
Mikä tarkoittaa:
Karsit myyntitunnelilla luonollisesti pois vääränlaisia ihmisiä. Eli ihmisiä, joita et pysty palveluillasi tai tuotteillasi auttamaan. (Liian monet yrittäjät tekevät juuri päinvastoin: yrittävät myydä joka ikiselle vastaantulijalle. Ei hyvä.)
Koska viimeisten kuuden vuoden aikana olen todistanut lukemattomia kertoja:
Mitä enemmän karsit vääriä ihmisiä pois… ja houkuttelet bisnekseesi vain ihanneasiakkaita – sitä enemmän kauppaa. Piste.
Esimerkiksi autoin erästä suomalaista verkkokauppaa myymään juttujaan 10 677,21 eurolla vain kolmessa viikossa:
En olisi pystynyt tuottamaan tällaisia tuloksia, jos olisin yrittänyt houkutella asiakkaani verkkokauppaa joka ikisen vastaantulijan.
Ja näitä esimerkkejä minulta löytyy roppakaupalla (parhaimpia paloja löydät täältä).
Miten sitten vedät oikeanlaisia asiakkaita bisnekseesi?
Empatialla. Ymmärtämällä, missä kohtaa asiakkaasi parhaillaan kulkee matkaansa (kai tiesit, että kyse on AINA asiakkaan matkasta – EI sinun?).
Eli auttamalla asiakasta ymmärtämään enemmän hänen ongelmastaan, ylittämään sen, välttämään virheitä ja tekemään parempia päätöksiä/valintoja.
Tiivistettynä: Sinun (tai yrityksesi) tehtävä on auttaa asiakastasi A-pisteestä B-pisteeseen. Ja tästä myyntitunnelissa juuri on kyse.
Tästä syystä ei ole merkitystä, mistä kanavasta – tai millä tavalla – haluat saada lisää uusia asiakkaita.
Myyntitunnelin voi rakentaa mihin tahansa tilanteeseen. Siksi se voi olla esimerkiksi:
✅ Lanseeraus (fyysinen tuote tai verkkokurssi). Lanseerauksen tarkoitus on muuttaa tuntematon ihminen asiakkaaksi.
✅ Sähköpostisarja. Näitä kutsutaan yleensä ikivihreäksi myyntiputkiksi, koska viestit ovat automatisoituja. Jokaisen viestin on tarkoitus syventää suhdettasi lukijaan tai saada muutettua hänet ostavaksi asiakkaaksi.
✅ Myyntisivu tai -webinaari. Myyntisivun tarkoitus on muuttaa kiinnostuneet prospektit ostajiksi.
✅ Blogiteksti. Tämänkin blogitekstin tarkoitus on johdattaa sinut tiedostamattomasta tietoisemmaksi, mitä myyntitunneli syvimmiltään juuri tekee.
Kuten huomaat, kaikkien edellisten esimerkkien tarkoitus on johdattaa asiakas A-pisteestä B-pisteeseen. Ja myyntiputken alkupään tarkoitus on aina houkutella oikeanlaiset ihmiset juttujesi pariin… ja karsia samalla pois niitä, jotka eivät sovi asiakkaaksesi. Tai jotka eivät vain vielä ole valmiita ostamaan sinulta.
Yleensä myyntitunneli on näiden yllä mainittujen yhdistelmä. Esimerkiksi rakentamani myyntiputket ovat useimmiten yhdistelmä Facebook-mainontaa, sähköpostimarkkinointia ja myyntisivuja.
(SIVUJUONI: Teen joskus asiakkailleni myyntitunneleita pelkistä Facebook-mainoksista. Tiedän. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, mitä sanoin aiemmin. Ihan siitä syystä, että tapaukset ovat hyvin harvinaisia. Ja asiakkaana on näissä tapauksissa yleensä verkkokauppa.)
Myyntiputki EI siis ole jokin juuri tietyllä tavalla rakennettu juttu. Vaan voit pyöräyttää sellaisen jopa muutamasta sähköpostiviestistä.
Ja katsoa kun…
Myyntitunneli tuottaa uusia, onnellisia asiakkaita kenen tahansa yrittäjän bisnekseen
Olen vuodesta 2018 lähtien auttanut myyntitunneleilla asiakkaitani kasvattamaan bisnestään uusilla asiakkailla, ostajilla, tilaajilla ja liideillä.
Ja näiden vuosien aikana olen auttanut jo yli 100+ yrittäjää myymään juttujaan laidasta laitaan.
Esimerkiksi:
Kaksi mahtavaa naisyrittäjää lanseerasi avullani asuntosijoittamiseen liittyvän verkkokurssin. Myyntiä ropisi 10 päivässä 14 648 euroa.
Eikä kyseinen myyntitunneli toiminut vain kerran. Vaan asiakkaani käyttivät samaa funnelia, kun he halusivat lanseerata kurssinsa uudelleen.
Muita samankaltaisista tuloksista nauttimaan päässeitä yrittäjiä: hyvinvointipalveluita myyjä yrittäjäpariskunta, tamperelainen osteopaatti, monet suomalaiset verkkokaupat, lukuisat eri alojen valmentajat, jne.
Enkä ole vielä törmännyt toimialaan – tai yrittäjään – jolle myyntitunneli ei toimisi.
Paras osuus?
Parhaimmillaan myyntitunnelit tuovat turvaa & vakautta bisnekseesi
Tarkoittaen: Myyntifunnelit tuottavat uusia ostajia, asiakkaita tai liidejä bisnekseen… vaikka asiakkaani viettäisivät viikon loman Espanjanssa läppärin kansi kiinni. Tai vaikka he pitäisivät kokonaisen kuukauden kesälomaa.
Ja juuri tätä syystä myyntitunnelit ovat niin tärkeitä kenelle tahansa netissä juttujaan myyvälle yrittäjälle.
Sillä parhaimmillaan ne tuovat turvaa ja vakautta bisnekseen myös sellaisina aikoina, kun et itse ole läsnä päivittäin.
Esimerkiksi:
Yksi myyntitunnelini hoiti minulle vuoden 2022 heinäkuussa 4740 euroa myyntiä. Ei ehkä kuulosta isolta summalta kahden hengen bisnekseen. Mutta tässä luvussa on mukana ainostaan myynnit yhdestä digituotteestani. Näiden uusien ostajien joukosta sain lisäksi 3 uutta asiakasprojektia heti elokuulle. Euroina se tarkoitti noin 7500 myyntiä.
Eli yhteenlaskettuna myynnit nousivat lopulta 12 240 euroon.
Lisäksi: kyseinen myyntiputki oli erittäin simppeli. Se sisälsi vain muutaman hassun sähköpostin, lyhyen myyntisivun sekä oston jälkeisen lisämyynnin palvelustani.
Ja kiitos myyntitunnelini: Vedin koko heinäkuun happea nauttien Suomen kesästä. Ilman stressiä lomarahojen riittämisestä tai syksyn asiakasprojektien täyttymisestä.
Edellinen tarina onkin malliesimerkki siitä, miksi yksinkertaisuus on kaunista – myös myyntitunneleissa.
Mutta MIKSI myyntitunnelini toimi näin hyvin (yksinkertaisuuden lisäksi)? Ja mitkä palaset pitää löytyä jokaisesta myyntitunnelista?
Mennään siihen seuraavaksi…
Neljä menestyksen avainta uusia, onnellisia asiakkaita tuottavaan myyntitunneliin
Pari vuotta takaperin törmäsin erääseen menestyneeseen yhdysvaltalaiseen suoramarkkinoijaan, Todd Browniin.
Yhdessä hänen valmennuksessaan opin neljä (4) avaintekijää, jotka pitää löytyä jokaisesta menestyneestä myyntitunnelista (olipa sitten kyse lanseerauksesta, sähköpostisarjasta, jne).
Ja kun olen sen jälkeen tutkinut omia sekä asiakkaideni myyntitunneleita, menestyneiden ja epäonnistuneiden ero näkyy selkeästi.
Epäonnistuneista myyntitunneleista puuttuu yksi tai useampi näistä avaintekijöistä.
Ja nämä neljä avaintekijää taas löytyvät aina jokaisesta myyntitunnelista, joka tuottaa uusia, onnellisia asiakkaita asiakkailleni (tai itselleni).
Joten kun haluat kasvattaa bisnestäsi myyntitunneleilla, tarvitset seuraavat tekijät:
🗝 Avaintekijä 1. Iso Idea – Nappaa ihanneasiakkaidesi huomio kaiken melun keskeltä
Törmäsin muutamia vuosia sitten lainaukseen: ”Markkinointi on ideabisnes.”
En silloin vielä tajunnut lauseen merkitystä. Mutta näin jälkikäteen ajateltuna… olisi pitänyt jo paljon aikaisemmin kiinnittää huomiota tähän asiaan.
Olisin välttynyt monelta ongelmalta ja epäonnistumiselta. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Vai miten se meni?
Joka tapauksessa…
Nyt ymmärrän, että ainoa tapa saada asiakkaiden huomio – tämän päivän somettamisen, uutisten, suoratoistopalveluiden täyteisessä maailmassa – on Isoilla ideoilla.
Mikä tarkoittaa: Myyntitunnelillasi on yksi idea, joka on uniikki, simppeli ja tunteellinen. Tämä idea on kantava teema kaikissa myyntitunnelisi vaiheissa: Somepostauksissa, Facebook-mainoksissa, sähköposteissa, myyntisivulla, jne.
Liian monet yrittävät markkinoida omia juttujaan samoilla vanohoilla ideoilla. Toistetaan samoja lupauksia kuin kilpailijat. Samoja ajatuksia kuin muutkin. Samoja vinkkejä. Ymmärrät jo varmaan yskän.
Pahimmillaan yrittäjät tekevät “kaikumarkkinointia”. Eli myyntiputkesi näyttää ja kuulostaa aivan samalta kuin kilpailijoidesi. Siksi Ison ideasi pitää olla uniikki.
Osa yrittäjistä yrittää taas sulloa kaikki mahdolliset ideat yhteen myyntitunneliin. Markkinointi alkaa siinä vaiheessa näyttää salaattibaarista kasatulta annokselta, jossa on vähän kaikkea hyvää...ja vielä kastikkeet päälle. Se on ehkä hyvä juttu lounasannoksessa – mutta ei markkinoidessasi netissä.
Ihmisten aivot eivät – tutkimuksienkaan mukaan – sisäistä monia ideoita yhtä aikaa. Siksi asiakkaasi lopettavat markkinointijuttujesi lukemisen, kun he eivät pysty tarttumaan kiinni yhdestä simppelistä ideasta. Siksi Ison ideasi pitää olla simppeli.
Jos Iso idea ei hyödytä lukijaa millään tavalla, se ei herätä mitään tunteita… ja siinä samassa hetkessä lukijaasi ei voisi vähempää kiinnostaa juttusi. Sori. Idean pitää siis hyödyttää asiakastasi merkittävällä tavalla. Siksi ideasi pitää olla tunteellinen.
🗝 Avaintekijä 2. Kultainen avaus – Myyntitunnelin avaus määrittelee loppuuko ihanneasiakkaasi kiinnostus siihen paikkaan vai haluaako hän tietää enemmän
Avaus on ensimmäinen asia, jonka ihanneasiakkaasi kuulee, lukee tai näkee. Se voi olla esimerkiksi Facebook-mainos, ensimmäinen viesti sähköpostisarjastasi, myyntisivun avauskappale (tietenkin).
Avauksessa esittelet parhaimmat palaset koko myyntitunnelistasi: Ison idean & tuotteesi parhaimman hyödyn. Tällä tavalla karsit vääriä asiakkaita ja vedät ihanneasiakkaita syvemmälle myyntitunneliin.
Siksi journalistipiireissäkin on sanonta: ”Älä hautaa avausta” (eng. Don’t bury the lead).
Koska avauksen ainoa tavoite on voittaa ihanneasiakkaasi sydän (aka. tunteet) puolellesi. Ihmiset ostavat tunteella – ja perustelevat sitten ostopäätöksen itselleen logiikalla.
Joten heti avauksen jälkeen on aika voittaa ihanneasiakkaasi järki puolellesi.
🗝 Avaintekijä 3. Opettava markkinointi – Voita asiakkaasi järki puolellesi
Maailman menestynein bisneskonsultti, Peter Drucker, tiivistää markkinoinnin tarkoituksen hienosti:
”Markkinoinnin tarkoitus on tehdä myymisestä tarpeetonta.”
Ja siihen juuri opettava markkinointi tähtää. Ennen kuin menen tähän aiheeseen syvemmällä haluan tehdä yhden asian selväksi:
Opettava markkinointi ei tarkoita informaation jakamista. Eli en puhu mistään vinkkien jakamisesta, tai muistakaan informaatiopläjäyksistä, joita Google on pullollaan.
Avauksen jälkeen myyntitunnelisi tarkoitus on demonstroida ja todistaa, että sinun ratkaisusi/tuotteesi on paras valinta asiakkaasi ongelmaan tai tarpeeseen.
Markkinoinnin pitää olla aina arvokasta ihanneasiakkaillesi… vaikka he eivät heti ostaisikaan juttujasi. Siksi opettava markkinointi on parhaimmillaan motivoimista ja AHAA-elämyksien tarjoamista.
(Eikä sinun tarvitse pelätä markkinointisi silloin olevan tuputtavaa tai aggressiivista.)
Silloin pystyt luomaan bisnekseesi laumoittain tosifaneja ja uusia, onnellisia asiakkaita.
Kun teet kaikki edellä mainitut asiat (Iso Idea, Kultainen avaus, Opettava markkinointi) oikein, ihanneasiakkaasi seuraava looginen askel on tarttua tarjoukseesi.
🗝 Avaintekijä 4. Lumoava tarjous – Näin saat asiakkaasi sanomaan: “TOTTA H*TOSSA!”
Myyntitunnelin lopussa paljastat tarjouksesi (enkä nyt puhu alennuksista). Tarjous on vähän sama asia kuin tuotteistaminen. Eli osaamisen tai tuotteiden paketointia yhteen houkuttelevaan pakettiin.
Lumoavan tarjouksen tehtävä on saada ihanneasiakkaasi pohtimaan: “Olisi höpsöä jättää tämä tarjous välistä!”
Siksi sen tarkoitus on olla ylivoimainen kilpailijoihin verrattuna, vastustamaton ja riskitön.
Nämä eivät välttämättä sano sinulle heti mitään. Ei haittaa, tässä selvennys:
⭐️ Ylivoimainen = Lumoava tarjous erottuu tärkeimmistä kilpailjoistasi. Koska miksi muutoin joku edes harkitsisi sinun tarjousta, jos se on tismalleen samanlainen jonkun toisen kanssa? Jos tarjouksesi ei erotu kilpailijoista, joudut ainaiseen hintakilpailuun. Eikä se ole kenenkään bisnekselle hyvä asia.
⭐️ Vastustamaton = Lumoava tarjous on niin vastustamaton, että sille todellakin olisi höpsöä sanoa ”Ei”. Mikä sitten tekee tarjouksesta vastustamattoman? Esimerkiksi: Miten helppoa ratkaisuasi on käyttää? Minkälaisen lopputuloksen ratkaisu tarjoaa? Miten nopeasti?
⭐️ Riskitön = Lumoava tarjous poistaa prospektiltasi ostamisen huolet. Eikä tämä tarkoita aina rahat takaisin -takuuta. Ihmiset pelkäävät monia eri asioita oston yhteydessä: Ajan menettämistä, kasvojen menettämistä (tyhmät päätökset), kaikkea turhaa häsläämistä, monimutkaisia asioita. Lista voisi jatkua ja jatkua.
Siksi mieti aina, millä tavalla pystyt tekemään tarjoukseesi tarttumisen mahdollisimman riskittömäksi. Tähän ei valitettavasti ole mitään yksiselitteistä vastausta. Tämä vaatii asiakkaidesi syvää tuntemista.
Näillä kolmella elementillä pystyt rakentamaan bisnekseesi Lumoavan tarjouksen. Tiedän, se ei ole aina helppoa. Mutta se muuttuu koko ajan helpommaksi, mitä enemmän pyörittelet ja testailet eri tarjouksia.
Olisin voinut kirjoittaa jokaisesta myyntitunnelin neljästä avaintekijästä omat tekstit. Ehkä teen niin joskus. Mutta jos luet tätä tekstiä edelleen, nyt sinulla pitäisi olla hyvä käsitys myyntitunneleista. Jos ei – lueppa teksti uudelleen ajatuksella 😂
Muutoin…
Mitä seuraavaksi?
Haluatko lisää ideoita myyntitunneliisi? Olipa se sitten esimerkiksi lanseeraus, sähköpostisarja, Facebook-mainokset…
Liity Levollinen nettibisnes -uutiskirjeeni tilaajaksi. Uutiskirjelistaltani löytyy jo 3051+ yrittäjää. Jaan uutiskirjeissäni useamman kerran viikossa (joskus jopa päivittäin) omissa sekä asiakkaideni myyntitunneleissa testaamiani ideoita.
Lisäksi saat parhaimman työkaluni, Myyntitarinakaavan, jota käytän kaikissa myyntitunnelini vaiheissa: Somepostauksista myyntisivuihin.
Sen avulla minä ja asiakkaani myymme juttujamme… ilman tuputtavaa tai aggressiivista myymistä. Ja silti uutta kauppaa valuu tasaisesti bisneksiimme.
Liity uutiskirjeeni tilaajaksi ja nappaa Myyntitarinakaavani syöttämällä tietosi alapuolelle.