Blogin mainostaminen Facebookin avulla

Blogin mainostaminen Facebook-mainonnan avulla

Kun aloitin yrittäjänä muutama vuosi sitten, aloin heti kirjoittaa blogia, koska olin kuullut sen olevan paras keino hankkia asiakkaita.

Kirjoitin ja julkaisin säännöllisesti joka viikko ja odottelin asiakkaiden vain lipuvan luokseni.

Voit varmaan jo arvata, että niin ei käynyt…

Blogini analytiikkaa katsoessani tajusin, että minun oli aivan turha odottaa saavani sen avulla asiakkaita, sillä blogillani oli vain muutama sata lukijaa kuukaudessa.

Ja mikä huolestuttavinta, suurin osa heistä vieraili vain yhden kerran blogissani eikä enää palannut. 

Oliko vika siis sisällössä (myönnän, sisältöni on kehittynyt näiden vuosien aikana huimasti) vai siinä, kuinka markkinoin blogiani?

Mitä sitten tein tuolloin?

Jaoin uuden blogikirjoitukseni aina Facebook-yrityssivullani sekä muutamissa Facebook-ryhmissä. Lisäksi mainostin muutamien eurojen budjetilla uusinta blogikirjoitusta.

Sain tällä taktiikalla hieman liikennettä blogiini, mutta sitä ei ollut tarpeeksi. Suurin ongelma kuitenkin oli se, että en ymmärtänyt kuinka tärkeää olisi saada tavoitettua blogissani vierailleet ihmiset myös uudelleen.

Facebook-mainonnalla on nimittäin helppoa saada blogiin uusia lukijoita edullisesti, mutta huomiota kannattaa kuitenkin kiinnittää siihen, MIKSI liikennettä halutaan sinne ohjata.

Muuten suurin osa ihmisistä vain klikkaa Facebook-postaustasi tai -mainostasi ja käyvät ainoastaan kääntymässä, palaamatta sivustollesi koskaan. 

Tämä on huonoa liikennettä ja sinulla on oltava strategia, jolla pyrit varmistamaan, että saat blogiisi ja verkkosivuillesi sellaista liikennettä, joka on oikeasti kiinnostunut aiheestasi ja haluaa palata sivustollesi uudestaankin.

Sen sijaan, että klikkaat postauksen alla olevaa “Mainosta julkaisua” -nappulaa sen enempää miettimättä, sinun kannattaa rakentaa strategia, jolla varmistat blogisi tuottavan sinulle laadukkaita liidejä sekä lopulta myös niitä ostavia asiakkaita.

Tämän blogitekstin tavoitteena on vastata seuraaviin kysymyksiin:

  • Kuinka blogia kannattaa mainostaa Facebookissa?

  • Kuinka saat ihmiset klikkaamaan blogimainostasi?

  • Kuinka muutat blogisi liikenteen liideiksi ja asiakkaiksi?

 

1. Jaa aina blogikirjoituksesi Facebook-sivullesi (useammin kuin kerran)

Olen itsekin tehnyt sen virheen, etten ole hyödyntänyt lukuisia hyviä blogikirjoituksiani enää ensimmäisen Facebook-sivulle jakamisen jälkeen.

Miksi tämä on virhe?

Varsinkin nykyään, kun Facebook on merkittävästi rajoittanut yrityssivujen julkaisujen orgaanista näkyvyyttä, useimmat fanisi eivät tule koskaan näkemään postauksiasi, ellet jaa niitä useampaan kertaan tai mainosta niitä.

Tästä syystä sinun onkin turha olla huolissaan siitä, että seuraajiasi alkaisi ärsyttää jos jaat sivullasi samoja postauksia uudelleen ja uudelleen.

Suosittelen tekemään blogitekstiesi jakamista varten itsellesi julkaisukalenterin, johon määrittelet sen, millaisin väliajoin jaat blogikirjoituksiasi uudelleen. Voit myös tehdä julkaisukalenteriin jo valmiiksi erilaisia saateteksteja postauksia varten, jotta saat niiden avulla hieman vaihtelua uudelleenjulkaisuihisi.

Jakamalla vanhoja hyviä blogikirjoituksia Facebook-sivulla sitoutat yleisöäsi, saat ohjattua heitä sivustollesi ja varmistat, ettei vaivalla tehty työsi jää näkymättömäksi.

2. Varmista postauksesi houkuttelevuus

Blogiteksti on todella helppoa jakaa Facebook-sivulle: sinun tarvitsee vain postata blogitekstisi linkki sivullesi, niin Facebook tuo automaattisesti tekstiin liittyvän kuvan ja otsikon ja postaus on valmis - eikö niin?

Ei nyt kuitenkaan ihan niin yksinkertaista, ainakaan jos haluat tehdä postauksestasi mahdollisimman houkuttelevan ja klikattavan.

Käydään läpi muutama juttu, joilla on vaikutusta siihen, kuinka paljon saat postauksellesi näkyvyyttä ja klikkauksia:

1. Panosta otsikkoon

Postauksesi (tai mainoksesi) otsikko on kuvan lisäksi se elementti, mihin huomio kiinnittyy ensimmäisenä. Niiden perusteella tehdään yleensä päätös siitä, vaivaudutaanko julkaisua klikkaamaan tai katsomaan koko teksti.

Varmista siis, ettei huono otsikko estä julkaisusi menestymistä. Facebookissa kannattaa suosia melko lyhyitä otsikkorakenteita, jotta koko otsikko näkyy kokonaan myös mobiilissa. 

Otsikon tulee herättää voimakas mielenkiinto, joten siinä ei kannata paljastaa kaikkea, vaan mieluummin antaa vain maistiainen siitä, mitä on luvassa. Älä kuitenkaan johda harhaan “klikkiotsikoilla”, vaan pidä huoli että sisältösi vastaa sitä mitä Facebook-julkaisussasi lupaat.

Otsikoissa kannattaa kokeilla mm. numeroita, kysymyksiä, “How to” eli Kuinka tehdä jotain -rakenteita sekä korostussanoja kuten “ylivertainen”, “pahin”, “järkyttävä”, “erinomainen” jne.

Muutama esimerkki erilaisista otsikkotyyleistä:

“Nämä 5 asiaa tulevat mullistamaan käsityksesi salitreenaamisesta”

“Kuinka saat Instagram-tilisi kasvamaan sadoilla seuraajilla kuukaudessa - ilman vippaskonsteja”

“Helppo menetelmä, jolla luot halvan mutta terveellisen ruokalistan perheellesi joka viikko.”

“Pahin moka, jonka voit tehdä yrityksesi markkinoinnissa…”

“Miksi 67% uusista yrityksistä ei ole enää toiminnassa kahden vuoden jälkeen?”

2. Kirjoita huomionherättävä teksti

Suuri osa ihmisistä klikkaa postausta tai mainosta pelkän kuvan ja otsikon perusteella. Osa kuitenkin haluaa ensin lukea koko julkaisun, joten myös kuvan yläpuolella olevan tekstiosion tulee sen takia olla tarkkaan mietitty.

Tässä pari nyrkkisääntöä tekstin suunnitteluun:

  • Varmista, että ensimmäinen lause kiinnittää huomion ja mielenkiinnon lukea koko julkaisu. Tämän voit tehdä esimerkiksi kysymyksellä, rohkealla väittämällä, jollakin hullulta tuntuvalla faktalla jne...

  • Jos teet pidemmän tekstin, vältä liian asiallista ja opettavaa sävyä. Blogisi on asioiden syvällisempää kertomista ja opettamista varten, Facebookissa pyri ennemminkin rentouteen ja persoonallisuuteen. Kirjoita kuin kirjoittaisit ystävällesi ja puhu aina yhdelle henkilölle eli “sinä”-muodossa.

  • Jos käytät hieman pidempää tekstiä, vältä useiden peräkkäisten lauseiden pötköjä ja käytä riviväliä 1-2 lauseen jälkeen. Näin mainoksestasi tulee helposti luettava.

3. Käytä emojeja

Emojit ovat hyvä keino kiinnittää huomiota ja niitä kannattaa kokeilla sekä mainostekstissä että -otsikossa. Emojit myös rytmittävät hyvin vähän pidempää tekstiä rivivälien lisäksi ja niillä on helppoa vetää huomio ja korostaa tekstisi tärkeimpiä pointteja.

4. Uhraa vähän ajatusta kuvalle

Älä lätkäise postaukseesi mitä tahansa kuvaa, vaan yritä löytää sellainen kuva, joka kiinnittäisi kohdeyleisösi huomion heidän Facebook-feedissä.

Vaikka olenkin suuri hyvien kuvapankkikuvien ystävä, en silti välttämättä suosittele käyttämään niitä (ainakaan sellaisenaan) postaustesi kuvina. Varsinkin suosituimmat kuvapankkikuvat kun saattavat tulla vastaan monilla muillakin tileillä.

Kannattaa miettiä, voisitko kehittää itsellesi jonkin oman, tunnistettavan tyylin, kuten vaikkapa brändiväriesi mukaiset layerit kuvapankkikuvien päälle. Alla olevissa mainoksissani olen toisessa käyttänyt kuvapankkikuvaa, mutta muokannut siihen päälle tekstiä ja oman logoni.

Alla näet kaksi esimerkkiä omista mainoksistani:

Mainoksessa 1 on erittäin lyhyt, mutta toimiva mainosteksti, joka houkuttelee klikkaamaan. Mainoksessa 2 taas mainostekstissä on ensimmäisenä huomiota herättävä yleistys, joka houkuttelee lukemaan koko mainoksen.

Toisessa mainosotsikossa on käytetty numeroa ja toisessa kysymystä - molemmat hyviä keinoja kiinnittää mielenkiinto.

blogi-facebook-mainos-1.jpg
blogi-facebook-mainos-2.jpg

3. Mainosta julkaisuasi Facebookin maksullisella mainonnalla

Älä käytä “Mainosta julkaisua” -nappulaa, vaan luo mainos Facebookin mainostyökalulla. Näin saat paremmat mainoksen sijoittelu- sekä kohdennusvaihtoehdot käyttöösi.

Miksi sitten suosittelen luomaan mainoksen Facebook-sivullesi luomastasi postauksesta, enkä tekemään mainosta alusta asti mainosten hallinnassa?

Syynä on se, että olet todennäköisesti kerännyt julkaisuusi jo joitakin tykkäyksiä, mahdollisesti kommenttejakin.

Kun sitten luot mainosten hallinnassa mainoksen käyttämällä tätä valmista julkaisua, tulevat saadut tykkäykset ja kommentit näkymään myös mainoksessasi.

Tässä taas on etuna se, että uudet ihmiset tykkäävät ja klikkaavat mieluummin sellaisia mainoksia, joista muut ihmiset ovat jo tykänneet.

 
Voit luoda Facebook-mainoksen Facebook-sivun julkaisusta.

Voit luoda Facebook-mainoksen Facebook-sivun julkaisusta.

 

4. Mainosta ensin faneillesi

Blogikirjoituksia kannattaa mainostaa ensin niille, jotka ovat kaikkein kiinnostuneimpia sisällöstäsi: Facebook-sivusi tykkääjille.

Monet Facebook-sivujen ylläpitäjät kuitenkin unohtavat tämän ja päätyvät mainostamaan jukaisujaan vain “tuntemattomille” kiinnostuksen kohteiden, sijainnin ja muiden tietojen perusteella rakennetuille kohderyhmille saadakseen lisää näkyvyyttä.

Seuraajasi ovat kuitenkin niitä, joista kannattaa pitää jatkuvasti huolta. He ovat kuin asiakkaitasi, joille haluat tarjota parasta mahdollista palvelua ja saada siten heidät pidettyä sitoutuneina ja tyytyväisini seuraajinasi jatkossakin.

Tykkääjille mainostamalla saat ensinnäkin postauksesi koko seuraajajoukkosi näkyville, sillä ilman maksullista mainontaa sivujulkaisusi tavoittaa vain murto-osan seuraajistasi. Mielestäni on hyvää palvelua ja seuraajista huolehtimista tarjota heille uudet sisällöt maksullista mainontaa hyödyntämällä.

Toiseksi, kun mainostat ensin postauksiasi seuraajillesi, saat edelleen kasvatettua postaukseen sitoutumisten määrää. Kun postauksesi sitten on saavuttanut esimerkiksi muutaman kymmentä tykkäystä, voit alkaa mainostaa sitä myös laajemmalle kohderyhmälle, joka ei vielä ole tietoinen blogistasi ja brändistäsi.

5. Hyödynnä Facebookin kohdennusmahdollisuuksia laajasti

Blogikirjoituksia kannattaa ehdottomasti mainostaa myös laajoille kohdeyleisöille, jotka eivät vielä ole tietoisia blogistasi, mutta voisivat olla siitä kiinnostuneita.

Laajoja kohdeyleisöjä voit luoda mm. kiinnostuksen kohteiden ja demografiatietojen perusteella. Tällaisia kohdeyleisöjä kutsutaan Tallennetuiksi kohdeyleisöiksi.

Jos sinulla on esimerkiksi ruoanlaittoon liittyvä blogi, voit kokeilla ruoka-aiheisista kiinnostuksen kohteista rakennettua kohdeyleisöä ja tarkentaa sitä tarvittaessa mm. rajaamalla ikää ja sukupuolta.

Tallennettujen kohdeyleisöjen lisäksi suosittelen kuitenkin kokeilemaan myös Facebookin Mukautettuja kohdeyleisöjä. Niiden luomista varten sinulla tarvitsee olla Facebook-pikseli asennettuna sivustollesi, mutta sen työn tekeminen todella kannattaa.

Pystyt pikselin avulla luomaan mainoksillesi kohdeyleisöjä sivustosi liikenteeseen perustuen ja sitten edelleen luomaan niin sanottuja kaksoisolentokohderyhmiä.

Kun kohdennat blogisi mainontaa kaksoisolentokohderyhmille, etsii Facebook kohderyhmääsi automaattisesti ihmisiä, jotka vastaavat mahdollisimman hyvin blogisi olemassaolevia lukijoita - ja ovat siten erittäin otollista uutta kohdeyleisöä sinulle!

6. Luo myyntiputki blogikirjoituksillasi

On tavoitteesi sitten kerätä blogisi avulla sähköpostilistaa, myydä verkkokurssia, saada sovittua tapaamisia tai ohjata liikennettä verkkokauppaasi, on sinun kannattavaa suunnitella jonkinlainen myyntiputki blogisi avulla.

Myyntiputkesta löydät lisää tietoa täältä, mutta yksinkertaisesti se tarkoittaa sitä, että ohjaat hyödyllisen sisältösi avulla potentiaalisia asiakkaita eteenpäin kohti päätavoitettasi.

Esimerkiksi itselläni on tällä hetkellä tällainen myyntiputki kotisivu-palveluuni liittyen:

Mainos 1: Ohjataan kylmää liikennettä lukemaan blogikirjoitus “Näin teet yrityksellesi houkuttelevat kotisivut”

Mainos 2: Ohjataan mainosta numero 1 klikanneet ihmiset lukemaan blogikirjoitus “Miksi valita Squarespace kotisivujesi alustaksi?”

Mainos 3: Ohjataan molemmat blogikirjoitukset lukeneet ihmiset varaamaan minulta maksuton kotisivukonsultointi (puhelu johtaa useimmiten myyntiin, mikä on tämän myyntitunnelin päätavoite)

Tätä samaa kaavaa varioimalla, lisäämällä ja poistamalla steppejä, pystyt luomaan juuri omaan tarpeeseesi soveltuvan myyntitunnelin blogiisi.

Edellinen
Edellinen

Täydellinen opas - Myyvät kotisivut yritykselle

Seuraava
Seuraava

Case: Verkkokurssin lanseeraus Facebook-mainonnan avulla