Miksi Facebookissa mainostaminen on yrittäjälle tärkeää?

 
Miksi Facebookissa mainostaminen on yrittäjälle tärkeää?
 

Ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa verkossa ja suomalaisista jo yli 2,8 miljoonaa käyttää Facebookia aktiivisesti. Facebook onkin edelleen suurin some-kanava Suomessa ja sillä on tarjottavanaan suuri potentiaali mainostajille. Jos yrityksesi ei siis vielä ole aktiivinen Facebookissa ja tee Facebook-mainontaa, kannattaa sinun harkita asiaa uudelleen välittömästi.

Omien ystävien seuraamisen lisäksi Facebookiin tullaan etsimään viihdykettä arjen keskelle. Facebook ei ole Googlen tyylinen paikka, jonne tullaan etsimään tietoa jostakin selkeästä aiheesta, tuotteesta tai palvelusta, mutta se on ehdottomasti paikka, jossa mainostaja voi alkaa herätellä kohdeyleisönsä mielenkiintoa sekä ostohalua tekemällä hyviä mainoksia ja kohdentamalla ne oikein.

Facebook on lisäksi yrittäjälle monipuolinen kanava asiakassuhteiden hoitamiseen ja kehittämiseen, sillä samassa kanavassa onnistuu esimerkiksi ajankohtaisista asioista tiedottaminen, seuraajien kutsuminen tapahtumiin, video- ja kuvapostausten tekeminen sekä yksityisviestien vastaanottaminen ja lähettäminen. 

Kokosin alle listan syistä, miksi pienyrittäjän kannattaa olla aktiivinen Facebookissa ja ottaa Facebook-mainonta haltuun viimeistään nyt!

Seuraajista oppiminen ja mahdollisuus keskusteluun

Facebook on erinomainen kanava aktivoida seuraajia ja saada heiltä arvokasta palautetta ja tietoa. Kun tuotat aktiivisesti sisältöä, opit huomaamaan, mitkä asiat ja minkä tyyliset postaukset seuraajiasi kiinnostavat. Tällöin pystyt tuottamaan lisää seuraajiasi eniten kiinnostavaa sisältöä ja sitouttamaan heitä yritykseesi. Ja jos onnistut tekemään mielenkiintoista sisältöä, sisältösi saa todennäköisesti aikaan paljon reaktioita, jolloin se leviää entistä laajemmalle. 

Facebookissa voit myös tarjota seuraajillesi helpon tavan ottaa sinuun yhteyttä ja avata keskustelu lähettämällä sivullesi yksityisviestin. Viestin lähettämisen mahdollisuus suoraan Facebook-sivulta alentaa asiakkaan kynnystä ottaa yhteyttä yritykseen, sillä se on helppo ja nopea yhteydenottotapa. Eikä kannata pelätä, että yksityisviestit salliessasi alat saada päivittäin niin paljon viestejä, ettet ehdi muuta tehdä kuin vastailla niihin. Harva tätä kuitenkin käyttää, mutta mahdollisuus on silti hyvä tarjota.

Henkilökohtaisuus ja persoonallisuus

Henkilökohtaisuus ja persoonallisuus kiinnostavat somessa ja ihmiset haluavat seurata mieluummin ihmisiä kuin suuria kasvottomia yrityksiä. Tämä on pienyrittäjälle selkeä etu, joka kannattaa hyödyntää niin Facebookissa kuin muissa kanavissa. Kun pienyrittäjä tuo rakkaudella ja intohimolla rakentamaansa yritystä omalla persoonallaan ja tyylillään esiin Facebook-sivullaan, on se paljon mielenkiintoisempaa seurattavaa kuin monesti vähän jäykempi suurten yritysten some-viestintä.

Facebook-mainonnan kohdennus

Facebook-mainonnan kohdennusmahdollisuudet ovat todellakin vertaansa vailla ja olen melko varma, että et ole edes tietoinen kaikista niistä. 

Facebookissa saat kohdennettua mainoksesi ihmisille, jotka todennäköisesti ovat kiinnostuneita yrityksestäsi, vaikka eivät vielä itse tiedäkään sitä. Lisäksi pystyt kohdentamaan mainontaa ihmisille, jotka ovat käyneet kotisivuillasi tai verkkokaupassasi tai jotka jo ovat asiakkaitasi. 

Facebookin avulla voit kohdentaa mainontaa esim:

  • iän, sijainnin, sukupuolen mukaan

  • demografiatietojen sekä kiinnostuksenkohteiden mukaan

  • kotisivuillasi tai myyntisivullasi käyneille ihmisille

  • ihmisille, jotka ovat mahdollisimman samankaltaisia kuin nykyiset asiakkaasi (=kaksoisolentokohdennus)

  • ihmisille, jotka ovat olleet vuorovakutuksessa yritykseesi Facebookissa tai Instagramissa

Sinun on siis esimerkiksi mahdollista kohdentaa Facebook-mainoksesi vain naimisissa oleville 30-35 vuotiaille naisille, jotka asuvat pääkaupunkiseudulla ja harrastavat joogaa. 

Tai voit kohdentaa mainoksesi asiakkaillesi, jotka ovat ostaneet verkkokaupastasi viimeisten kolmen kuukauden aikana. Tämä voi olla hyvä kohdennusvaihtoehto esimerkiksi uudesta tuotteesta kertovalle mainokselle tai vaikka alekampanjalle.

Facebookin retargeting-mainonta

Edellisessä kohdassa kerroin Facebook-mainosten kattavista kohdennusmahdollisuuksista, mutta haluan nostaa yhden kohdennustavan vielä erikseen - Facebookin retargeting-mainonnan.

Facebookin retargeting-mainonta on yksi tehokkaimmista tavoista tehdä Facebook-mainontaa ja saada potentiaaliset asiakkaasi ostamaan sinulta. Retargeting-mainonnan idea on yksinkertaisesti näyttää mainoksia ihmisille, jotka ovat vierailleet hiljattain sivustollasi, mutta eivät ole vielä suorittaneet toivottua toimenpidettä, kuten ostoa tai vaikka sähköpostilistalle liittymistä.

Lue tästä kirjoituksestani, kuinka teet Facebook-retargeting -mainontaa >>

Tulosten tarkka mittaaminen

Saat Facebookin mainosten hallinnan analytiikasta tarkat tiedot esimerkiksi siitä, kuinka moni ihminen mainoksiasi on nähnyt ja moniko on niitä klikannut sekä mitä olet maksanut yhdestä klikkauksesta.

Jos sivustollesi on asennettu Facebook-pikseli, pystyt myös seuraamaan mahdollisia sähköpostilistalle rekisteröitymisiä, ostoskärryyn lisäämisiä ja ostoja (sekä monia muita tapahtumia) ja optimoimaan mainoksiasi tuottamaan lisää näitä yrityksellesi tärkeitä tapahtumia.

Lisäksi pystyt seuraamaan sivujulkaisujesi menestymistä muun muassa seuraamalla, kuinka paljon julkaisusi saavat reaktioita, kommentteja ja jakoja ja näin kehittämään sisältöjäsi kiinnostavammiksi.

Facebook-mainonnan edullisuus

Mainostamisen Facebookissa voi sanoa olevan Suomessa vielä melko edullista, kunhan mainokset saa kohdennettua oikealle kohderyhmälle, etkä tällöin maksa “turhasta” näkyvyydestä. Hyvä juttu on myös se, että pystyt nostamaan tai laskemaan mainosbudjettiasi kesken kampanjan tai vaikka lopettamaan koko mainoksen, jos se ei näytä toimivan.

Facebookissa on myös mahdollista tehdä markkinointia ilmaiseksi, mutta helppoa se ei enää ole. Kannattaa kuitenkin etsiä ja liittyä sopiviin Facebook-ryhmiin ja seurata niissä käytäviä keskusteluja sekä osallistua ja auttaa muita omalla tietämykselläsi aina kun pystyt. Tällä tavalla saat hiljalleen tehtyä itseäsi ja yritystäsi tunnetuksi sekä kasvatettua ihmisten luottamusta. 

Monissa Facebook-ryhmissä on myös sallittua (rajoitetusti) mainostaa omia tuotteita ja palveluita, varsinkin jos ne liittyvät jotenkin käsiteltävään aiheeseen. Tällainen markkinointi on sinulle täysin ilmaista, mutta sen tehokkuus riippuu ryhmän koosta, aktiivisuudesta jne.

 
Edellinen
Edellinen

Case: Verkkokurssin lanseeraus Facebook-mainonnan avulla

Seuraava
Seuraava

Mistä ilmaisia kuvia Facebook-markkinointiin, blogiin tai kotisivuille?