Coco Chanelin menestysresepti digimarkkinointiin
Erottuminen *kilpailijoista muuttuu päivä päivältä vaikeammaksi. Ja harvalla yrittäjällä on niin super-duper-uniikki tuote, että se loistaa kirkkaana kuin tähti pimeällä taivaalla. Ei minulla ainakaan.
[*Sivuhuomautus: En oikein välittäisi käyttää koko kilpailija-sanaa. Mutta jokaisen meistä pitää tavalla tai toisella vetää bisnekseemme niitä omia ihanneasiakkaita, näkee sen sitten kilpailuna tai ei.]
Jokainen meistä voi kuitenkin käyttää Coco Chanelin menestysideaa omaan digimarkkinointiinsa. Ja lisätä siten pikkaisen "lisämaustetta" tuotteeseensa – ilman, että itse tuotteeseen tai palveluun tarvitsee sen enempää edes koskea.
Joten jatkahan lukemista, niin asia kyllä selkenee…
Chanel No. 5 -tuoksun salaisuus
Jokainen tietää Chanelin klassisen No. 5 tuoksun, eikö? Tiedäthän, sen hyvin pelkistetyn lasiputelin, jossa lukee No. 5?
Joka tapauksessa, pullo näyttää tältä:
Tuoksu itsessään varmasti jakaa mielipiteitä – kuten makuasiat aina.
Mutta numero vitonen on silti kiistatta maailman tunnetuin hajuvesi.
Sitä ovat käyttäneet monet maailman tunnetuimmat ja vaikutusvaltaisimmat naiset Marilyn Monroesta ja Jackie Kennedystä lähtien.
Ja vielä kiehtovamman jutusta tekee se, ettei tuoksussa sinällään ollut aikanaan mitään uutta.
Sillä Chanel käytti tuoksureseptissään lähes täysin samoja raaka-aineita, joita muutkin tuoksuvalmistajat siihen aikaan käyttivät. Mutta mutta...
Coco Chanel olikin muita ovelampi kissa. Hän suunnitteli omalle tuoksulleen muista hajuvesistä täysin erottuvan pakkauksen.
Hän näet halusi antaa pakkauksellaan tieteellisen vaikutelman.
Joten hän valitsi erittäin pelkistetyn suorakulmion mallisen lasipullon. Ja pullon kyljessä oleva tarrakin huokui samaa minimalistista tyyliä. Valkoinen tausta + mustilla isoilla kirjaimilla teksti: "No. 5"
Kaikki tämä loi Chanelin uuden tuoksun ympärille tietynlaista kiehtovuutta. Ja sai tuoksun vaikuttamaan joltain ennenkokemattomalta – vaikka siinä ei sinällään ollutkaan mitään uniikkia.
Lopputulos?
Tuoksu on edelleekin – 100 vuotta kehittämisensä jälkeen – yksi maailman myydyimmistä & tunnetuimmista hajuvesistä.
Joten tästä päästäänkin siihen, miksi kerroin sinulle tämän…
Tee "Chanelit" digimarkkinoinnillesi tällä yksinkertaisella "lisämausteella"
Nykypäivänä on vielä paljon Chanelin aikoja vaikeampaa erottua kilpailijoista.
Harvalla meistä on niin uniikki tuote, ettei kukaan muu myy mitään vastaavaa.
Mutta SILTIKIN – kovasta kilpailusta huolimatta – pystyt saamaan ihanneasiakkaasi sanomaan jutuillesi "EHDOTTOMASTI KYLLÄ!" lisäämällä tuotteesi ympärille ripauksen kiehtovuutta (aivan kuten Chanel teki).
Tällä tavalla olen itsekin auttanut monia asiakkaitani myymään juttujaan hyvinkin kilpailluilla aloilla.
Olen auttanut asiakkaitani myymään hyvinvointiin (esim. painonpudotus & lihasten kasvatus) liittyviä tuotteita yhteensä 483 596 eurolla. Ja se on varmasti kaikista kilpailluin aihealue.
PLUS: Autoin erästä verkkokursseja myyvää digiyrittäjää tekemään ennätyslanseerauksia lisäämällä markkinointiin tämän "lisämausteen".
Ja toki – olen käyttänyt tätä ideaa myös omien palveluideni ja tuotteideni myymiseen.
Koska jos kukaan ei pysty erottumaan muuten joukosta asiakkaiden silmissä – asiakkaat valitsevat aina halvimman vaihtoehdon. Se on ihan luonnollista ja ymmärrettävää.
Mutta kun alat kilpailla hinnalla... no, jokainen tietää mihin se johtaa: Hintojen polkemiseen. Voittojen romahtamiseen. Ja lopulta sitä joutuu pahimmillaan heittämään hyvästit omalle palkalleen ja palkallisille lomille.
Ja tuskin kukaan yrittäjä sellaista haluaa. Joten…
Mikä tämä mystinen lisämauste sitten on?
Digimarkkinoijat kutsuvat sitä Uniikiksi mekanismiksi. Kyllä – tämä on ihan puhdas jargon-sana.
Yksinkertaisuudessaan tämä tarkoittaa, että sinulla on jokin OMA uniikki prosessi / menetelmä / ainesosa, joka tuottaa asiakkaille luvattuja tuloksia.
Eli Uniikki mekanismi ei tarkoita, että sinulla pitää olla jokin täysin uniikki juttu. Ei.
Ei Chanelillakaan ollut. Mutta Chanel loi itselleen sellaisen. (No. 5)
Se kuulosti uniikilta verrattuna muihin – vaikka kaikilla tuoksuvalmistajilla olikin lähes samat raaka-aineet käytössä.
Esimerkiksi minultakin löytyy kilpailijoita, jotka rakentavat asiakkaille myyntitunneleita.
Ja myös minä myyn asiakkailleni samanlaista palvelua. Mutta olen luonut oman Uniikin mekanismin: Empaattinen myyntitunneli.
Empaattisuus on oma lisämausteeni. Ja yhdessä myyntitunneleiden kanssa se on minun OMA uniikki tapani toteuttaa myyntitunneleita.
Otetaan toinen esimerkki fyysisten tuotteiden puolelta: Puhdistamon tuotteet. Jokaisella heidän tuotteella on oma Uniikki mekanismi.
Käytän itse Puhdistamon Tripla Magnesiumia. Puhdistamo ei myy pelkkää magnesiumia kuten kymmenet muut hyvinvointiverkkokaupat. Vaan heidän Uniikki mekanismi on nimen omaan Tripla Magnesium. Puhdistamo on yhdistänyt kolmea laadukkainta magnesiumia yhteen pilleriin antamaan parhaimman tehon.
Tällä tavalla Puhdistamo tipauttaa kilpailijansa pois pelipöydältä. Koska mistään muualta et löydä juuri Tripla Magnesiumia.
Miten sitten luot oman Uniikin mekanismin? Katsotaanpa...
Luo oma Uniikki mekanismi ja lisää ripaus mystisyyttä digimarkkinointiisi
Rakennan itselleni ja asiakkailleni Uniikin mekanismin seuraamalla seuraavia askeleita:
Askel 1. Listaa prosessisi / menetelmäsi.
Ensimmäinen askel on tunnistaa oma tapasi tehdä asioita. Ja seuraava yksinkertainen harjoitus auttaa tässä.
Ota kynä ja A4-paperi. Laita se vaaka-asentoon. Rustaa vasempaan reunaan A-kirjan. Ja oikeaa reunaan B-kirjan.
A = Asiakkaasi nykyhetki.
B = Asiakkaasi elämä tuotteesi / palvelusi käytön jälkeen.
Tämän jälkeen listaa vaiheet / askeleet, joita autat asiakastasi ottamaan, jotta pystyt tuottamaan asiakkaallesi halutun lopputuloksen. Listaa kaikki mahdolliset vaiheet.
Ja kun olet listannut kaikki vaiheet – ala perkaamaan niistä, miten teet asiat eri tavalla.
Askel 2. Löydä ratkaisusi ylivoimaisuus / erilaisuus.
Kun olen listannut asiakkaani (tai oman) palvelun tai tuotteen kaikki vaiheet – seuraavaksi etsin ratkaisun erilaisuuden.
Käytän tässä aina tiettyä kysymyspatteristoa. Kysyn esimerkiksi itseltäni:
Mikä on lähestymistapa? Miten lähestymistapa toimii? Miksi se toimii?
Miksi tämä tehdään tällä tavalla? Miksi tämä tehdään tietyssä järjestyksessä?
Mitä ratkaisuun on lisätty tai mitä siitä on poistettu? Mitä asioita on mahdollisesti yhdistetty?
Miksi tämä tapa on paljon helpompi / nopeampi / parempi?
Näihin kysymyksiin vastaamiseen voi mennä hetki. Mutta se kannattaa. Koska näiden kysymysten avulla pystyn löytämään uniikin "ainesosan" tai "prosessin", joka erottaa minut tai asiakkaani kaikista muista.
Ja heti kun löydän erilaisuuden... annan vielä ratkaisulleni uniikin nimen.
Askel 3. Poista Googlaus-efekti.
Tämä vaihe ei ole tärkein. Kaikista tärkein on 2. askel. Koska sinun pitää tietää, MIKSI ratkaisusi on erilainen / ylivoimainen muihin verrattuna.
Sillä olen huomannut, että yrittäjät kyllä osaavat monesti antaa erilaisia nimiä tarjoamilleen ratkaisuille. Mutta harva pystyy selittämään markkinoinnissaan, MIKSI ratkaisu on erilainen kuin muut.
Joten älä astu tähän miinaan. Tai muuten Uniikki mekanismisi on vain sanahelinää ja yksi markkinointitemppu muiden joukossa.
Ymmärretty? Hyvä.
Joten viimeisenä askeleena annan aina Uniikille mekanismille nimen. Miksi?
Koska se poistaa Googlaus-efektin. Sillä jos myyn pelkkää Facebook-mainontaa, ihmiset voisivat lukea myyntisivuni... ja ajatella "Tämä fb-mainontahan on hyvä juttu..." Ja seuraavaksi mennä Googlen ja etsiä halvimman Facebook-mainostajan.
Ei kiva juttu yhtään.
Mutta jos myynkin Facebook-mainonnan M3-strategiaa – sitä ei pysty löytämään googlettamalla. Koska se on MINUN uniikki strategiani. Ja sen saa vain minulta.
Ja tästä syystä antamalla nimen omalle Uniikille mekanismillesi poistat Googlaus-efektin.
Nimeämiseen voin antaa yhden neuvon: Vältä hypettävää kieltä / sanoja. Käytä mielummin tieteellistä nimeämistä (kuten Chanel).
Koska "Super-rasvanpolttajat" tai "Myyntien räjäyttäjät" kuulostavat huijaukselta. Enkä ainakaan itse halua luoda sellaista vaikutelmaa omien tuotteideni kohdalla.
Siksi etsin mieluummin luotettavalta kuulostavia termejä. Ja tieteestä löytää niitä paljon.
Joten tiivistettynä: Kun haluat erottua digimarkkinoinnilla muiden tuotteista / palveluista – luo itsellesi uniikki mekanismi. Käytä aikaa sen luomiseen. Ja keräät hedelmiä vielä vuosienkin päästä. Esimerkiksi Empaattinen myyntitunneli on erottanut minut muista jo kohta 5 vuoden ajan.
---
Jos pidit tästä artikkelista – pidät 200 % varmuudella myös Levollinen nettibisnes -uutiskirjeestäni.
Ja kun liityt uutiskirjeeni tilaajaksi nyt – saat uuden 5 viestin sähköpostisarjan “Ihminen edellä” -markkinoinnin periaatteista.
Täytä vain alapuolen lomake ja lähetän sinulle ensimmäisen osan välittömästi.