Yksi markkinointi-idea. 2,1 miljoonaa myytyä kirjaa. Miten?

Markkinoiminen muuttuu päivä päivältä vaikeammaksi. 

Enkä ihmettele sekuntiakaan. Sillä asiakkaidesi huomiosta kamppailevat kaikki: Netflix, some, uutiset, piippaava puhelin, kilpailijasi, tekoälyllä tuotetut rutiköyhät sisällöt.  

Ja joidenkin tutkimusten mukaan ihmiset näkevät joka päivä parhaimmillaan (vai pahimmillaan?) 1000-3000 mainosta ympäri interwebsiä. 

Mikä ratkaisuksi? 

No, kovempaa huutaminen ei ainakaan auta. Eikä varsinkaan “sitä samaa, sitä samaa” -ideoiden kierrättäminen. 

Mutta yhdellä simppelillä strategialla voit murtaa viestisi kaiken melun läpi suoraan ihanneasiakkaidesi silmien eteen. 

Käytin tätä strategiaa ensimmäisen kerran vuonna 2020. Ja se käänsi bisnekseni suunnan 180 astetta. Ja tuon hetken jälkeen – aina kun haluan markkinointini loistava kuin tähti kirkkaalla taivaalla – käytän tätä strategiaa. 

Ennen kuin menen tähän tarkemmin… tässä vähän taustaa: 

Yksi idea. 2,1 miljoonaa euroa.

En enää tarkalleen muista, miten ja missä törmäsin tähän kirjaan. Se oli kuitenkin aikaa ennen yrittäjyyttäni – eli ainakin 9+ vuotta sitten.

Joku taisi suositella kirjaa ensin Jyrille (puolisoni & yhtiökumppanini). Ja Jyri suositteli sitä sitten minulle.

No, niin tai näin… 

Muistan kuitenkin oman skeptisyyteni kirjaa kohtaan.

Ruma piirroskuva kannessa ei juuri herättänyt innostusta. Päinvastoin. 

Mutta jossain kohtaa päätin kuitenkin antaa kirjalle mahdollisuuden. Ja olihan kirjan kannen lupaus erittäin koukuttava. Se oli pakko myöntää.

Joten aloin lukemaan kirjaa… ja vain pari päivää myöhemmin olin ahminut kirjan kaikki 335 sivua.

Kirjan idea oli lopulta niin koukuttava, että halusin heti imaista sen uudelleen. Joten ei muuta kuin uutta kierrosta putkeen.

Toisen lukukerran jälkeen mielessäni voimistui ajatus: "Mitä jos minusta tulisi jonain päivänä yrittäjä?"

Ja niinhän siinä sitten kävi.

Sillä tämän kirjan ansiosta perustimme Jyrin kanssa ensimmäisen "bisneksemme", MotivaatioTehtaan. Mutta tämä tarina jääköön johonkin toiseen kertaa.

Sillä MotivaatioTehtaasta ei ole enää jäljellä kuin muisto. Mutta se oli kuitenkin tärkeä alkusysäys yrittäjyydellemme.

Ja ilman tätä kirjaa ensimmäinen yrityksemme olisi voinut jäädä kokonaan perustamatta. Enkä välttämättä olisi kirjoittamassa tätä artikkelia parhaillaan. 

Mikä tämä mystinen kirja sitten oli?

Yhdysvaltalaisen yrittäjän ja sijoittajan, Tim Ferrisin, 4 tunnin työviikko.

Huvittavin juttu?

Olin jo aikaisemmin lukenut lähes vastaavia kirjoja… mutta ne eivät koskaan saaneet sytytettyä samanlaista intoa kuin tämä kirja.

Luin aina jonkin vastaavanlaisen kirjan… totesin "ihan jees" – ja jatkoin elämääni.

Miksi 4 tunnin työviikko sitten sai aikaan erilaisen reaktion?

Koska 4 tunnin työviikko oli simppeli, tunteellinen ja uniikki idea yrittäjyydestä. Eli käytännössä kirja myi samaa ideaa kuin muutkin… mutta Ferrisin lähestymiskulma (aka. Iso idea) oli täysin erilainen.

Ja siksi herra Ferris on myynyt kirjaansa tähän mennessä 2,1 miljoonaa kappaletta (2023).

Kova lukema tietokirjaksi. Luku yltää samoihin lukemiin kuin Stephen Kingin, Nora Robertsin ja muiden huippusuosittujen romaanikirjailijoiden yksittäisten kirjojen myyntimäärät.

Luku on entistä kovempi, kun miettii miten monia samankaltaisia kirjoja suurimmat kirjakaupat, kuten Adlibris tai Amazon, tursuavat.

Miksi sinun sitten pitäisi välittää tästä?

Koska "taas tätä samaa" -ideat eivät riitä massasta erottautumiseen – vaikka miten kovaa yrittäisit niitä kailottaa maailmalle.

Kaikki ovat jo kuulleet “5 vinkkiä pudottaa painoa” tai “11 erilaista niksiä löytää unelmien duuni” tai “10 parasta tapaa tienata netissä”

Tällaiset ideat eivät erota sinua muista samaa tarjoavista kilpailijoista. Ja lisäksi ihmiset skippaavaat nämä olankohautuksella. Ja jatkavat elämäänsä. 

Olen kokenut tämän itsekin oman yrittäjyysurani alussa. Ja nähnyt vierestä joidenkin yrittäjien jopa lopettavan koko bisneksen, koska he eivät onnistuneet saamaan viestiään läpi kaikesta hälinästä. 

Ja kun yrittäjät eivät muuten tavoita ihanneasiakkaitaan… se ajaa helposti yhteen asiaan: Alennusten jakamiseen. 

Mikä taas johtaa hintakilpailuun kilpailijoiden kanssa. Mikä ei tietenkään ole kovin kestävä ratkaisu pitkällä tähtäimellä.

Sitä paitsi, suurella sydämellä & ammattitaidolla luotu tuotteesi tai palvelusi ei ansaitse sellaista kohtelua.

Siksi…

Kun haluat voittaa asiakkaidesi huomion – tarvitset markkinointiisi Ison idean

"Ellei markkinoinnillasi ole isoa ideaa, se lipuu ohi [asiakkailtasi] kuin laiva yössä” –David Ogilvy, yksi maailman menestyneimmistä suora- ja brändimarkkinoijista

“Ööö, mikä siis oikein on Iso idea?”

Iso idea on tutumpi konsepti fiktiokirjojen maailmasta. Se tarkoittaa käytännössä kannattelevaa teemaa / ideaa koko kirjalle. Kirjan punaista lankaa. 

Loistavalla Isolla idealla on 3 kriteeriä: se on uniikki, yksinkertainen ja tunteellinen. (Huomaatko, miten Tim Ferrisin 4 tunnin työviikko täytti nämä kaikki?) Ja tätä samaa strategiaa voit käyttää omien juttujesi markkinoinnissa. 

Koska erottuvalla Isolla ideallasi murtaudut kaiken kohinan läpi. Ja saat markkinointisi erottumaan kuin oranssina loistava appelsiini vihreiden omenien kulhosta. 

Hyvällä Isolla idealla laitat markkinointisi houkuttelemaan enemmän uusia – ja juuri oikeanlaisia – silmäpareja juttujesi eteen. Mikä taas tarkoittaa yhtä asiaa: 

Bisneksesi kasvaa levollisemmin, koska sinun tarvitsee ponnistella vähemmän markkinointisi eteen: Vähemmän hukkaan heitettyä mainosrahaa, vähemmän aikaa – ja silti myyntiä virtaa bisnekseesi jopa enemmän kuin koskaan.

Näin on käynyt minulle + lukuisille asiakkailleni. Kun oivalsin Ison idea merkityksen bisneksessäni – melkein tuplasin liikevaihtoni.

Vielä vuonna 2020 yritykseni teki 79 000 euroa liikevaihtoa. Mutta tällä hetkellä liikevaihtoni heiluu vuosittain ~150 000. euron kieppeillä (voitollisesti).

Toinen esimerkki: Loin vuoden 2022 lopussa uuden digituotteen sähköpostimarkkinointi-aiheesta. Käytin siihen Iso idea -konpseptia, jonka kohta näytän sinullekin. Tulokset? Viimeisten parin vuoden aikana pikkuruinen 40-sivuinen ekirjani on myynyt 18 941,715 eurolla.

Kolmas esimerkki:

Autoin yhtä digiyrittäjää kirkastamaan markkinointinsa Ison idean. Tulokset? 120 000+ euron ennätyslanseeraus asiakkaani verkkokurssille.

Ja tämä oli vain yksi asiakkaani. Olen auttanut kirkastamaan Ison idean esimerkiksi kosmetiikkaverkkokaupoille, eri aihepiirien verkkokursseja ja valmennuksia myyville yrittäjille, personal trainereille ja monien muiden alojen yrittäjille.

(Täältä löydät lisää asiakastarinoitani.)

Miten sitten keksiä Isoja ideoita markkinointiin? 

Odotinkin milloin kysyt. Katsotaan sitä seuraavaksi…

Kolme simppeliä tekniikkaa keksiä markkinointisi Iso idea

"Ratkaise isoja ongelmia ja löydät Ison ideasi" -Whitney Wolfe Herd, Tinderin & Bumblen perustaja

Ideoimiseen on monia tekniikoita. Mutta tässä omakohtaisesti toimivaksi testaamani tekniikat:

1) "Kertomaton tarina" -tekniikka. Ehdoton suosikkini. Tämä vaatii toki perehtymistä markkinaasi ja kilpailijoihisi.

Mutta sehän on jokaisen yrittäjän perusrutiini, vai mitä? Joten helppo homma!

Ensiksi sinun pitää tietää, mitä ongelmaa prospektisi yrittää ratkaista.

Seuraavaksi tehtäväsi on selvittää, millä tavalla kilpailijasi yrittävät ratkaista tätä ongelmaa.

Ota A4-paperi ja kynä. 

Kirjoita otsikoksi asiakkaasi ongelma. Ja vedä paperin keskelle viiva. Kirjoita vasemmalle puolelle kaikki ideat ja tavat, joilla kilpailijasi yrittävät ratkaista asiakkaasi ongelmaa.

Sitten ala listaamaan oikealle puolelle asioita, joista muut eivät puhu.

Kun teet tätä harjoitusta tarpeeksi kauan alat huomaamaan ideoita tai tarinoita, joista kukaan muu ei puhu.

Ja sieltä löydät oman Ison ideasi, jolla erotut samoja tuotteita / palveluita tarjoavista kilpailijoistasi.

2) Ideoiden murskaaminen yhteen -tekniikka.

Muistatko vielä Turtlesit? Sellaiset ninjakilpikonnat?

Teini-ikäiset mutanttininjakilpikonna -hahmot (aka. turtlesit) saivat alkunsa 80-luvulla.

Nämä sarjakuvahahmot keksivät Kevin Eastman & Peter Laird. Ja he ovat useissa haastetteluissa kertoneet, että idea turtleseihin syntyi yhdistämällä useampi idea keskenään.

80-luvulla teinien suosiossa olivat ninjat & mutantit. Mutta Peter ja Kevin eivät halunneet tyytyä pelkkiin ninjamutantteihin.

Joten he yhdistivät ideaansa vielä kilpikonnat + teinit, jotka olivat sarjakuvan kohderyhmä.

Ja siitä sai alkunsa yhdet menestyneimmistä sarjakuvahahmoista (olen itsekin lapsena katsonut Turtleseita tv:stä).

Joten yksi keino löytää Iso idea markkinointiisi on “murskata” useampi idea yhdeksi Isoksi ideaksi.

Käytän tätä tapaa jatkuvasti itsekin. Olen esimerkiksi yhdistänyt Troijan Hevosen ja Facebook-mainokset.

Ja viimeisimpänä yhdistin suosikkisarjani Mad Menin ja copywritingin.

En väitä, että nämä ovat kaikkein parhaimpia Isoja ideoitani. Mutta ainakin ne auttavat sinua hahmottamaan tämän tekniikan.

Joten kun tiedät, mistä asioista ihanneasiakkaasi ovat kiinnostuneita, pystyt löytämään yllättäviä ideoita markkinointiisi. Ja vieläpä sellaisia, jotka tuottavat euroja yrityksesi kassaan (paljon enemmän kuin tavanomaiset “olen jo kuullut tämän” -ideat).

Eli yhdistä useita eri ideoita yhteen: Ajankohtaisia asioita, populaarikulttuuria (kirjat, elokuvat, tv-sarjat jne), uutisia, tapahtumia, trendaavia juttuja.

3) Taikasauvatekniikka. Jos et löydä kahdella edellisellä tekniikalla Isoa ideaasi, kokeile taikasauvatekniikkaa.

Se on näistä kolmesta tekniikasta helpoin. Joten sillä pääset varmasti liikkeelle.

Tekniikka toimii näin:

Listaa erilaisia lopputuloksia, joita tuotteesi / palvelusi / verkkokurssisi mahdollistaa.

Älä rajoita itseäsi. Listaa hulluimmatkin lopputulokset. Ja ole mahdollisimman tarkka.

Äläkä ymmärrä väärin. Nyt ei ole kyse hypettämisestä. Tai ylisuuren lupauksen keksimisestä.

Ei missään nimessä. Tarkoitus on löytää erilainen lupaus tuotteellesi kuin kenelläkään muulla. Ja käyttää sitä markkinointisi Isona ideana. 

Annahan kun otan esimerkin:

Kaikki digimarkkinoijat lupaavat Facebook-mainonnalla lisää asiakkaita.

Miten siis erottua tuosta? Esimerkiksi tällaisilla lupauksilla:

Pysäytä ihanneasiakkaasi lukemaan jokainen sana mainoksetasi. Ja saa heidät lopulta ostamaan juttujasi

Muuta uinuvat somen skrollaajat euroiksi Facebook-mainonnalla

Loppuunmyy valmennuksesi Facebook-mainonnalla

Nauti leppoisista leffailloista perheesi kanssa samaan aikaan kun Facebook-mainoksesi kiikuttavat yrityksesi ovelle uusia asiakkaita

Huomaatko? 

Taikasauvatekniikalla löydät yllättäviäkin lopputuloksia, joista kukaan muu ei puhu mitään.

Joten tiivistettynä… 

Jos otat vain yhden asian tästä tekstistä mukaasi, ota tämä: Yksi Iso idea voi kääntää koko bisneksesi suunnan – vaikka myisit täysin samoja juttuja kuin kilpailijasi.

Sillä loistavat tuotteesi, verkkokurssisi tai palvelusi ansaitsevat erottuvan Ison idean. Ne eivät ansaitse kadota markkinointisi kanssa kuin pisara mereen.

Ja jos haluat syventyä lisää ideoimisen maailmaan – jatka tästä lukemista “Toiset aivot” -artikkeliini. 

---

Jos pidit tästä artikkelista – pidät 200 % varmuudella myös Levollinen nettibisnes -uutiskirjeestäni. 

Ja kun liityt uutiskirjeeni tilaajaksi nyt – saat uuden 5 viestin sähköpostisarjan “Ihminen edellä” -markkinoinnin periaatteista. 

Täytä vain alapuolen lomake ja lähetän sinulle ensimmäisen osan välittömästi.

Seuraava
Seuraava

Feminiininen copywriting pelasti pienen bisnekseni