Feminiininen copywriting pelasti pienen bisnekseni

Feminiininen copywriting

Vielä vuosina 2017-2018 kirjoitin kunnon “öykkäri” copya: 

Tein valtavia lupauksia. Ja jos myyntiä ei tullut – tein vieläkin SUUREMPIA lupauksia. 

Innostin ihmisiä ostamaan kunnon hurmosmeiningillä. 

Ripottelin voimasanoja joka toiseksi sanaksi. 

Syyllistin ihmisiä: "Sä epäonnistut takuuvarmasti, jos et käytä hienoa XYZ-tuotettani..."

Ja saatoin pikkasen jekuttaakin: "Huomisen jälkeen tämä hinta ei enää KOSKAAN toistu…”. Kunnes parin kuukauden päästä myin täysin samalla hinnalla.

Ai kamala. En ole tästä yrittäjyyteni ajanjaksosta mitenkään ylpeä. Vaikka tiedänkin, että kaikki me teemme virheitä.

Mutta tämä virhe meinasi pilata koko bisnekseni. 

Pahin osuus? 

Toimin täysin vastaan omia arvojani. Onneksi se on nyt historiaa. 

Koska tänä päivänä myyn juttujani päivittäin feminiinisellä copywritingillä (aka. ihminen edellä -ajattelulla). Nyt asiakkaani & seuraajani kokevat tulleensa kuulluksi, nähdyksi ja ymmärretyksi. Minä pystyn seisomaan ylpeänä oman markkinointini takana.

Ja bisneksenikin kukoistaa, kun saan kirjoittaa myynticopya, joka on linjassa minun ja arvojeni kanssa

Mutta ennen tätä päivää... 

Houkuttelin tietämättäni copyllani vääränlaisia asiakkaita. Ja maksoin siitä pitkän pennin.

Syksyllä 2023 osallistuin huippucopywriterin Lorrie Morganin (joka on myös viimeisen päälle aito cowgirl!🤠) työpajaan. 

Työpajan aihe oli minulle jo ennestään tuttua juttua. 

Se käsitteli sanavalintoja myyntiteksteissä. Joten meinasin melkein hypätä ennenaikaisesti linjoilta pois ajatellen:

“Ei tässä varmaan ole minulle mitään uutta…”

Onneksi en ehtinyt hypätä.

Sillä yhtäkkiä läppärini ruudulle ilmestyi PowerPoint-slide, joka liimasi pyllyni tiukasti takaisin sohvalle. 

Siitä hetkestä työpajan loppuun asti – noin tunnin ajan – suttasin muistiinpanoja ranne kipeänä. 

Lorrien käsittelemä aihe kosketti minua ihan erityisellä tavalla. Koska se auttoi minua vihdoin ymmärtämään, miksi olin vetänyt omaan – ja jopa joidenkin asiakkaidenikin – bisnekseen vääränlaisia asiakkaita. 

Mikä Lorrien esityksessä sitten sai minut pysähtymään? 

Sliden otsikko:“Feminiininen copy vs. Maskuliininen copy”. 

Ei. Kyseessä ei ollut mikään pelkkä listaus “asiat, jotka vetoavat enemmän miehiin vs. naisiin”

Vaan Lorrie auttoi minua oivaltamaan, miten monet (minä mukaan lukien) käyttävät – joko tietoisesti tai tiedostamattaan – hyvin maskuliinista lähestymistapaa copywritingissa

Sillä moni ajattelee, että ollakseen tehokasta myynticopyn PITÄÄ tykittää silmät ja suut täyteen kovia lupauksia + käyttää aggressiisivisia voimasanoja (esim. murskata kilpailijat, lihottaa pankkitiliä, printata rahaa, dominoida, hallita, tuhota). 

Ja totta kai. Tällainen tyyli kyllä vetoaa moniin ihmisiin. Vieläpä oikein hyvin. 

Olenhan kokenut itsekin tuollaisen tyylin tehon. Mutta silti ongelma oli, että vetosin vääränlaisiin asiakkaisiin. Esimerkiksi: Vedin puoleeni liikaa sellaisia yrittäjiä, jotka etsivät “nappia painamalla” -ratkaisuja. 

Ja kun tuotteeni tai palveluni ei sitten toimittanutkaan tuloksia "yhdessä yössä, jotta pääset äkkiä makaamaan hiekkarannalle palmun alle"... johti se siihen, että monet ostajat pettyivät. Ja pyysivät jopa rahojaan takaisin. Itse asiassa…

Hurjimmillaan jopa 12,5 % (yleinen standardi on 1-2 %) kaikista digituotteideni ostajista pyysi rahansa takaisin. Ja se tuntui hirveältä.

Olinhan kuluttanut paljon aikaa ja vaivaa rakentaakseni sellaisia digituotteita, jotka auttaisivat asiakkaita ratkaisemaan heidän ongelmiaan. Ja tiesin että tuotteeni olivat hyviä. Joten kurjat palautusluvut eivät voineet olla pelkästään tuotteistani kiinni.

Joten bisnekseni ei kuitenkaan ollut enää kestävällä pohjalla.

Lisäksi sain lähes viikottain ikäviä kommentteja Facebook-mainoksiini. Ja piilottelin tai poistelin niitä sitten maha kipeänä miettien, mitä oikein teen väärin.

Nykyisin tilanne on täysin päinvastainen: 

Vain 0,01 % pyytää rahansa takaisin digituotteistani. Ero entiseen on siis aika merkittävä. Etenkin euroissa laskettuna. 

Nykyisin ymmärrän myös miksi silloinen mainontanikin houkutteli enemmän trolleja kuin tosifaneja: Mainoscopyissani ei ollut empaattisuudesta tietoakaan – vaan korvasin sen hypettävillä lupauksilla ja sanavalinnoilla.

Onneksi tajusin vihdoin vuonna 2020 vuoden lopussa vaihtaa copytyyliäni feminiinisemmäksi (vaikken sitä vielä silloin tietoisesti tajunnutkaan). 

Nyt minulla on parempi suhde asiakkaisiini kuin koskaan ennen. Ja suurinta osaa voisin kutsua jopa onnellisiksi asiakkaiksi saamani palautteen perusteella. 

Nyt myynticopyni on suhdetta rakentavaa, kuvailevaa ja tarinavetoista. Ja sitä kautta myös tunteellisempaa. Ja kaikki näistä ovat feminiinisen myynticopyn tunnusmerkkejä.

Feminiininen copywriting: Tie tosifaneihin & onnellisiin asiakkaisiin, jotka rakastavat kuluttaa markkinointiasi

Tehdessäni 180-asteen täyskäännöksen öykkärimäisestä myynticopysta feminiiniseen copyyn – aloin luoda asiakkaita jo kilometrejä ennen kuin raha edes vaihtoi omistajaa (todistan tämän kohta…)

Ja sain heti ensimetreiltä lähtien todistaa, että myymään todellakin pystyy laittamalla suhteen eurojen edelle. 

Koska aloin heti saamaan ihmisiltä positiivisempaa palautetta markkinoinnistani. Ihmiset kiittelivät tyylistäni myydä ja markkinoida. Ja kertoivat rakastavansa lukea lähettämiäni sähköpostiviestejä. Sekä tuntevansa olonsa tervetulleeksi “maailmaani”. 

Sähköpostiini alkoi tipahdella tällaisia ihania kiitosviestejä lähes viikoittain. Huomasin nopeasti rakentavani oikeaa tosifanien laumaa. Sillä usein huomasin samojen ihmisten kommentoivan sähköposteihini ja mainoksiini… ja vielä kaiken kukkuraksi ostavan juttujani. 

Ja paras osuus on vasta tulossa… 

Sillä osa seuraajistani haluaa ostaa minulta jopa ENNEN kuin edes myyn mitään. Esimerkiksi:

Syksyllä 2024 otin uusia valmennettavia Empaattinen Myyntitunneli -kiihdyttämöön. Lähetin listallani 3 ennakkoviestiä. En maininnut valmennusohjelmasta kuin viimeisessä viestissä parilla lauseella. 

Ja viimeisen ennakkoviestin jälkeen sain yhdeltä digiyrittäjältä seuraavan viestin: 

---

Hei,

Olisin tosi kiinnostunut Empaattinen myyntitunneli -valmennuksesta. Olisin valmis aloittamaan sen vaikka heti tänään. Onko se mitenkään mahdollista? [...]

T. Riia

---

Mietihän: 

Yrittäjä halusi liittyä 2997 euroa maksavaan valmennukseeni mukaan – ennen kuin hän edes tiesi kaikkia yksityiskohtia. 

Joten asiakkaita voi tosiaankin luoda ennen kuin eurot edes vaihtavat omistajaa. 

Mutta en olisi koskaan pystynyt tähän ilman feminiinistä copywritingia. 

Ja siksi olen todella kiitollinen, että löysin kaikkien vaikeuksien jälkeen oman tapani myydä juttujani. 

Nyt pystyn seisomaan kaiken markkinointini takana. Minun ei tarvitse häpeillä posket kuumottaen tehdessäni lupauksia copyssani. Jokainen  kirjoittamani sana myynticopya tuntuu luonnolliselta, puhuttelee juuri unelma-asiakkaitani... ja  tuottaa myös enemmän myyntiä kuin öykkärimäinen myynticopy. 

Jos sinäkin haluat unohtaa öykkäröinti-tyylin… ja luoda lauman tosifaneja & onnellisia asiakkaita… listasin sinulle kolme simppeliä askelta, miten voit alkaa kirjoittamaan feminiinisemmin heti tänään. 

Kolme simppeliä askelta feminiinisempään copywritingiin

Askel 1. Tiedä arvosi ja seiso niiden takana. 

Minulta meni pitkään ennen kuin tajusin, miksi myyminen todella tuntui minusta niin vastenmieliseltä.

Kunnes Lorrie räväytti silmäni auki kertaheitolla. Jolloin ymmärsin vihdoin, mistä homma oli koko ajan kiikastanut: 

Markkinointini ei ollut linjassa omien arvojeni kanssa. 

Sillä pelkkää rahaa enemmän arvostan rehellisyyttä, luottamusta ja pitkäaikaisia suhteita – niin bisneksessä kuin elämässä yleensäkin. 

Mutta markkinointini oli suhteen luomisen ja empatian sijaan keskittynyt pitkälti vain "koviin", useimminen euromääräisiin, tuloksiin.

Joten ei ihmekään, että tällaisella tyylillä myyminen nakersi sieluani pala palalta. 

Siksi ensimmäinen askel kohti feminiinisempää tapaa kirjoittaa myynticopya on tuntea omat arvonsa. Ja sen jälkeen antaa arvojen paistaa läpi kaikessa markkinoinnissasi. 

Tämä luo vahvan perustan sille, että vedät puoleesi omantyylisiä ihanneasaikkaitasi, jotka jakavat kanssasi samaa arvomaailmaa.

Askel 2. Vältä copywritingin pimeää puolta. 

Copywritingin "vanhan koulukunnan" suosikkitemput kuten hype, pelottelu, syyllistäminen eivät kuulu feminiiniseen copywritingiin. 

Ne ovat takuuvarma tie seuraajien ärsyttämiseen, suututtamiseen ja karkottamiseen. Sekä pettymyksen tuottamiseen luodessaan ostaville asiakkaille vääriä odotuksia tuotteestasi tai palvelustasi.

Siltikin näitä temppuja näkee ihan liian paljon. 

Esimerkiksi luin kerran erään myyntivalmentajan sähköpostia, jossa hän syyllisti lukijoitaan tokaisemalla "Sä olet epäonnistunut, jos sun asiakkaat ei onnistu".

Ai kamala. 

Temppujen sijaan hyvä copy onkin kuin kahden ihmisen välinen intiimi keskustelu. 

“Myynticopy on lukukokemus... hyvin henkilökohtainen kokemus. Voit esittää hyötyjä tai käsitellä ongelmia, joita ihmiset eivät välttämättä jaa edes toisilleen kasvotusten.” –Jeff Laurie, A-luokan copywriter

Siksi hyvä ohjenuora on:

Älä kirjoita mitään sellaista, mitä et ikimaailmassa sanoisi toiselle kasvotusten. Kirjoita copya siten kun keskustelisit hyvän ystäväsi kanssani. Ja kertoisit omasta kokemuksestasi tuotteestasi tai palvelustasi. Silloin et ikinä mene metsään. 

Tällä tavalla pystyt luomaan intiimimmän yhteyden seuraajiesi kanssa, voimaannuttamaan heitä ja lopulta muuttamaan heidät onnellisiksi asiakkaiksi. 

Askel 3. Kerro tarinoita. 

En tiedä parempaa tapaa myydä “pehmeämmin” kuin tarinankerronta. 

Käytän sitä 99 % ajasta. Esimerkiksi tämäkin artikkeli sisälsi tarinan (tai itse asiassa parikin). 

Miksi tarinankerronta? 

Tarinat antavat tuotteelle merkityksen pelkkien hyötyjen sijaan. Koska tarinankerronta auttaa ihmistä näkemään kuin 3D-lasien läpi, millaista ratkaisuasi on käyttää heidän elämässään. Millä kaikin tavoin se saa vaikuttaa heidän elämäänsä. Eikä sinun tällöin tarvitse vakuutella ja yrittää osoittaa tuotteesi oleva paras. 

PLUS… 

Tarinankerronnalla “salakuljetat” myyntiviestisi suoraan ihanneasiakkaidesi sydämiin... koska ihmisten suojamuurit laskeutuvat aina kun he alkavat keskittyä tarinaan. 

Tarinat ovat loistava tapa vaikuttaa epäsuorasti. Siksi kerron itsekin tarinoita päivittäin markkinoinnissani: sähköposteissa, Facebook-mainoksissa, myyntisivuilla. 

Niiden avulla saan ihmiset viihtymään markkinointini parissa – jopa odottamaan sitä  – vaikka kerron suurimman osan ajasta aivan arkisia tarinoita elämästä ja yrittäjyydestä. 

Joten kun haluat ottaa tarinankerronnan markkinointiisi – täältä löydät oppaan siihen.

---

Jos pidit tästä artikkelista – pidät 200 % varmuudella myös Levollinen nettibisnes -uutiskirjeestäni. 

Ja kun liityt uutiskirjeeni tilaajaksi nyt – saat uuden 5 viestin sähköpostisarjan “Ihminen edellä” -markkinoinnin periaatteista. 

Täytä vain alapuolen lomake ja lähetän sinulle ensimmäisen osan välittömästi.

Edellinen
Edellinen

Yksi markkinointi-idea. 2,1 miljoonaa myytyä kirjaa. Miten?

Seuraava
Seuraava

"Höyläsin" markkinointini Occamin partaveitsellä – Näin bisnekselleni kävi