"Höyläsin" markkinointini Occamin partaveitsellä – Näin bisnekselleni kävi
Työskentelin yrittäjyyteni alkuvaiheessa. 10-tuntisia päiviä. Joskun jopa 7 päivänä viikossa. Upotin satoja tunteja kaikenlaisiin monimutkaisiin strategioihin ja työkaluihin. Rakentelin esimerkiksi 31-vaiheisia automaatioita.
Ajattelin, että "enemmän on enemmän".
Miten väärässä olinkaan...
Koska nyt myyn enemmän tuotteitani ja palveluani kuin koskaan.
Miten?
Yksinkertaistin markkinointiani – todella paljon.
Höyläsin 700+ vuotta vanhalla ajattelumallilla (Occamin partaveitsi) löysät pois markkinoinnistani.
Ja se kiihdytti bisnekseni vihdoin kasvuun. Sillä onnistuin kasvattamaan bisnekseni parissa vuodessa “pysyn pinnan yläpuolella juuri ja juuri” -myynneistä 123 000+ myynteihin.
Ja paljastan nyt jokaisen yksityiskohdan tässä artikkelissa. Lähdetään kuitenkin liikkeelle ihan alusta…
Monimutkaisuus lähes pilasi markkinointini
NASA:n tarina osoittaa parhaiten, miten melkein pilasin markkinointini monimutkaisuudella.
Sillä monia, monia avaruuslentoja sitten…
NASA:n avaruushemmot yrittivät kuumeisesti ratkaista seuraavanlaista dilemmaa:
Miten astronautit pystyvät tekemään avaruudessa muistiinpanoja mustekynällä.
Sillä jos olet koskaan yrittänyt kirjoittaa mustekynällä ylöspäin… tiedät, että se toimii painovoimalla.
(Kannattaa kokeilla, jos et ole koskaan yrittänyt. Yllätyt.)
Ja avaruudessahan painovoimaa ei ole (hahaa, pikku fyysikko-Karoliina pääsi pätemään 👩🏻🔬).
Joten NASA:n ykkösnyrkki alkoi rakentelemaan erilaisia prototyyppejä mustekynästä, jolla astronautit pystyisivät kirjoittamaan tärkeitä muistiinpanojaan.
Kynät kuitenkin tuottivat pettymyksen kerta toisensa jälkeen.
Mutta rahaa paloi kehittelyyn kymmeniä ja satoja tuhansia. Ja niin paloi aikaakin – vuosia. Eikä ratkaisua silti löytynyt – ei sitten millään.
No, sen aikaisella Neuvostoliitolla oli sama ongelma.
Mutta he saivat sen ratkaistua. Vieläpä lähes ilmaiseksi ja ilman vuosien kehitystyötä.
Miten?
Neuvostoliitto tyrkkäsi kosmonauttien käteen lyijykynät. BOOOM!
Pitääkö tämä anekdootti paikkansa? Mene ja tiedä. Joku totuuden perä siinä luultavasti on.
Mutta sillä ei ole itse asiassa edes väliä, onko tarina täysin totta vai ei.
Koska se osoittaa silti pointin, joka pätee lähes 99 % meistä yrittäjistä.
Ainakin se päti minuun. Enkä usko, että olen tämän asian kanssa yksin. Katsohan...
Ennen kuin taskussani oli edes Y-tunnusta – istuin jo Hubspotin* edustajan kanssa videopuheluissa.
(*Hubspot on yksi maailman edistyneimmistä markkinoinnin automaatio -ohjelmistoista… mutta myös erittäin kallis).
Olin ottamassa 500 euroa kuukaudessa maksavaa automaatiovirveliä yritykselleni. VAIKKA minulla en ollut tehnyt vielä euroakaan myyntiä.
Mutta silti kyllä yritin edustajan tuella kovaa vauhtia hahmotella pikku bisnekseeni suunnilleen 31-vaiheisia automaatioita.
Mikään ei kuitenkaan kunnolla edennyt. Koska todellisuudessa olin ihan hukassa kaikkien automaatioiden kanssa. Niin hukassa, että ne tulvivat jo uniini aiheuttaen monia nihkeissä lakanoissa hereillä pyörittyjä öitä.
No, kolmen kuukauden setvimisen (lue: pään seinään hakkaamisen) jälkeen annoin koko homman olla.
Monimutkaisiin automaatioihin keskittymisen sijaan minun oli PAKKO saada yritykseni vihdoin käyntiin. Koska säästöni hupenisivat hälyttävään tahtiin – ellen rupeaisi saamaan asiakkaita.
Tajusin vihdoin tehneeni markkinoinnistani aivan liian monimutkaista. Aivan kuten NASA tarinan mukaan teki avaruudessa toimivan mustekynän keksimisestä.
Eikä monimutkaisuus jäänyt vain markkinointiin...
Alkuvuosina – vaikka pyöritin yritystäni yksin vielä silloin – suunnittelin toistakymmentä palvelua ja digituotetta.
Minulta löytyi valmennuksia some-markkinointiin. Tein kotisivuja. Autoin yrityksiä suunnittelemaan some-strategioita. Ylläpidin fb-mainontaa. Värkkäsin muille somepostauksia.
Ja vaikka minulta löytyikin kunnon Ala carte -listallinen palveluita - siltikin myyntisaldo näytti pahimpina kuukausina pyöreää nollaa.
Olin astunut "Enemmän on enemmän" -markkinoinnin miinaan.
Onneksi lääke myyntilukujen kasvamiseen oli simppeli – mutta silti vaikea toteuttaa. Koska se vaati minulta myös koko ajatteluni muuttamista.
Sillä löysin ajattelumallin nimeltä…
Occamin partaveitsi: Yksinkertaisuus = Enemmän myyntiä (nopeammin)
Jotta pystyin pääsemään irti monimutkaisuuden kahleista – jouduin siis kaivamaan uutta näkökulmaa ajatteluuni.
Otin avukseni tuhansia vuosia vanhan ajattelumallin: Occamin partaveitsen.
Ajatusmalli auttaa "höyläämään" kaiken turhan pois. Ja keskittymään vain yksinkertaisimpaan ratkaisuun / ideaan / asiaan.
Ja siitä ajatusmallin partaveitsi-sanakin tulee.
Occamin partaveitsi on nimetty englantilaisen ajattelijan ja filosofi Vilhelm Occamilaisen mukaan.
Vilhelm Occamilainen tuli omalla aikakaudellaan (1300-luvulla) tunnetuksi asioiden yksinkertaistamisesta. Ja minimalistisesta ajattelustaan.
Mutta tällä ajattelumallilla on silti vielä paljon, paljon pidemmät juuret.
Sillä jo kreikkalaisroomalainen tähtitieteilijä, Ptolemy, ajoi yksinkertaistamista:
"Hyvä periaate on selittää ilmiöitä yksinkertaisimmalla olettamuksella."
Vaikka ajatusmalli alkujaan kohtasikin vastustusta – silti sitä käyttävät matemaatikot, tieteilijät ja insinöörit yhä tänäkin päivänä.
Myös Albert Einstein oli yksi tämän ajattelumallin puolestapuhuja.
Ja bisnesmaailmasta tunnetuin “höylääjä” on luultavasti Steve Jobs. Esimerkiksi…
Kun Jobs palasi pelastamaan 90-luvun lopulla Applea konkurssin partaalta – yli 70 % kaikista Applen tuotteista sai lähteä.
Sillä Apple oli turvonnut kuin pullataikina keskittyessään tekemään enemmän ja enemmän uusia tuotteita. Apple yritti kilpailla sellaisilla asioilla, jotka eivät olleet sen vahvuuksia. Ja koska aikaa paloi kaikkeen tuottamattomaan – Apple ei enää pärjännyt edes omilla vahvuuksillaan.
Siksi Jobs alkoikin keskittymään vain parhaimpiin tuotteisiin. Ja loppu onkin historiaa. Kirjoitushetkellä Apple on maailman arvokkain yhtiö. Ja se on ollut sitä lähes yhtäjaksoisesti viimeiset 10 vuotta. Joten jotain perää tässä ajatusmallissa täytyisi olla…
Siksi se kiehtoi minua.
Occamin partaveitsi -ajattelumalli on erittäin käytetty muutenkin bisnesmaailmassa. Esimerkiksi startupit luovat koko ajan uusia tuotteita MVP-ajattelulla (Minimun Viable Product).
En tiedä muistatko, mutta Instagramin varhaisina päivinä alustalle ei pystynyt kuin lataamaan omia kuvia erilaisilla filttereillä. Eikä Twitteriin (nyk. X) pystynyt kirjoittaman kuin 140 merkkiä päivityksiä.
Mutta palveluiden suosion kasvettua (aka. kun kysyntä oli testattu MVP-periaatteella), niihin alettiin tuoda uusia ominaisuuksia käyttäjien iloksi.
Siksi Occamin partaveitsen ydin onkin:
Aina jos voit tehdä asiat yksinkertaisemmin – tee ne (varsinkin aluksi) yksinkertaisemmin.
Tai jos sinulla on kaksi kilpailevaa ideaa saman ongelman ratkaisemiseksi, valitse aina yksinkertaisempi idea.
Yksinkertaistaminen viehätti minua siinä määrin, että aloin käyttämään tätä ajattelumallia omassa markkinoinnissa.
Ja oikeastaan, olin kyllä vähän pakon edessäkin.
Koska olin jo viittä vaille pistämässä bisnekseni ovia säppiin. En vain pystynyt hallitsemaan kaikkea yksin. Yritin postata lähes päivittäin 7 eri somekanavaan. Lähettää viikoittain sähköposteja listalleni. Kirjoittaa uuden blogitekstin per viikko. Rakentaa uusia tarjouksia (aka. tuotteistaa palvelujani).
Päivistäni alkoi palamaan liikaa aikaa kaikkien näiden asioiden hallinnointiin. Minun piti ylläpitää blogia ja varmistaa, että kaikki linkit toimivat. Piti varmistaa, että kaikki rakentamani sähköpostiautomaatiot toimivat kunnolla.
Yritin koko ajan pitää 97 lankaa käsissäni. Ja se meinasi polttaa minut loppuun. Eikä vaihtoehtona vielä ollut palkata ulkopuolisia, koska rahaa ei ollut edes kunnon palkan maksamiseen itselleni.
Joten aloin kysymään jokaisen markkinointitehtäväni kohdalla: Tarvitsenko tätä todella?
Ja kun sain vihdoin "höylättyä" bisneksestäni kaiken turhan pois... Pystyin pudottamaan työtunneistani jopa 40 % pois.
Sillä vaihdoin 10 tuntiset työpäivät 6 tuntisiin päiviin.
Ja olen silti pyörittänyt pientä digibisnestäni vähintään +123 000 euron liikevaihdolla vuodessa viimeiset 5 vuotta. Mikä riittää minulle ja puolisolleni (nyk. yhtiökumppanini) oikein mukavaan elämään.
Mutta jos en olisi tehnyt tätä yksinkertaistamista... en luultavasti olisi nyt kirjoittamassa tätä tekstiä.
Miten sitten käytännössä aloin yksinkertaistamaan?
Käyttämällä Yhden sääntöä...
Näin yksinkertaistin markkinointiani
Lähdin yksinkertaistamaan markkinointiani Yhden säännöllä.
Turhat somekanavat saivat kyytiä. Pistin bloggaamisen hetkeksi paussille.
Ja aloin miettimään: “Mihin YHTEEN asiaan keskittyminen tekee kaikesta markkinoinnissani helpompaa?”
Lopulta minulle jäi vain kolme avaintekijää – yksi kustakin markkinointini kriittisestä osa-alueesta – joihin keskitin kaiken aikani:
1) Valitsin YHDEN tavan unelma-asiakkaiden houkutteluun: Facebook-mainonta.
Koska somessa (erityisesti Instagramissa) kreisibailaaminen ei tuottanut ainakaan minulle tuloksia. Ehkä tein jotain väärin. En tiedä.
Mutta minun oli pakko löytää jokin muu – mielellään ennustettavampi – tapa tavoittaa ihanneasiakkaani. Some oli liian hidas. Liian epäsäännöllinen. Ja liian aikaavievä.
Sillä tiesin, että ilman ihmisten tietoisuutta bisneksestäni – minulla ei kohta olisi mitään bisnestä.
Joten otin kanavakseni Facebook-mainonnan.
Enkä ole katunut.
Sillä kerran hyvin tehdyt Facebook-mainokset toimittavat parhaimmillaan ilman mitään muokkaustarpeita jopa vuosien ajan bisnekseeni uusia liidejä, ostajia ja asiakkaita. Päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen.
Silloinkin kun itse pidän vapaata tai keskityn ihan muihin juttuihin kuin markkinointiin bisneksessäni.
Sinun ei tietenkään tarvitse valita samoin kuin minä. Mutta päivän päätteeksi tarvitset tavan (tai paremminkin kanavan) tavoittaa uusia silmäpareja ennustettavasti joka päivä.
Jos tykkäät somettaa – ja tavoitat sillä uusia silmäpareja juttujesi eteen – tee sitä.
Jos olet haka YouTube-videoiden kanssa – ja videosi toimittavat bisnekseesi tasaista uusien liidien ja asiakkaiden virtaa – tee sitä.
Tärkeintä on, että valitset yhden pääkanavan, ja keskityt siihen. Sillä tavalla saat siitä kaiken tehon irti, toisin kuin moneen suuntaan sohimisella.
2) Valitsin YHDEN tavan sitouttaa seuraajat tosifaneiksi: Sähköpostimarkkinointi.
Entäs sitten, kun sain fb-mainosteni avulla uuden ihmisen astumaan "maailmaani"?
Seuraava kriittinen askel oli päättää, miten saisin ihmiset palaamaan uudelleen ja uudelleen juttujeni pariin.
Sillä tutkimusten mukaan jopa 90 % asiakkaista ostaa vasta 90 päivän jälkeen ensikosketuksesta bisnekseesi.
Joten olisi suoraan sanottuna vaivalla ansaittujen rahojen hukkaan heittämistä myydä ainoastaan kaikista kuumimmille prospekteille – ja unohtaa suhteen ja luottamuksen rakentaminen kaikkiin muihin.
En ollut mikään hyvä bloggaamaan. Tai ehkä en osannut tehdä sitäkään oikein. Joten päätin sen sijaan kokeilla sähköpostimarkkinointia.
En myöskään halunnut bisnekseni olevan riippuvainen mistään somekanavasta, koska niiden algorimi- ja sääntömuutoksille kukaan meistä ei mahda yhtään mitään. Puhumattakaan sometilien hakkeroinneista, mikä tuntuu olevan ikävän yleistä nykyisin.
Joten sähköpostimarkkinointiin panostaminen oli siksikin helppo valinta.
Mutta ei mihin tahansa "osta, osta osta" -myyntitykitysviestien lähettelyyn.
Ehei.
Aloin keskittymään suhteen rakentamiseen tarinankerronnan voimalla.
Tällä tavalla pystyin viihdyttämään yleisöäni, sekä jakamaan uusia oivalluksia jokaisessa viestissäni. PLUS: samalla myymään juttujani tavalla, joka ei nosta niskavilloja pystyyn ja saa potentiaalista asiakasta juoksemaan karkuun.
Kun aloin keskittyä sähköpostimarkkinointiin kaiken aikaisemman sekoiluni sijaan... aloin pian saamaan lähes viikottain kiitosviestejä vastauksina lähettämiini maileihin. Ja lisäksi myymään enemmän tuotteitani ja palveluani.
Mistä päästäänkin viimeiseen kohtaan tätä listaa...
3) Keskityin myymään YHTÄ Lumoavaa tarjousta (aka. palvelua): Empaattinen myyntitunneli.
Koska yhdellä ihmisillä ei ole mahdollisuutta hallita kaikkea hyvin – annoin 99 %:lle palveluistani kenkää. Aivan kuten Steve Jobs teki rönsyilemään lähteneille Applen tuotteille.
Siksi rakensin vuonna 2020 bisnekseeni yhden Lumoavan tarjouksen: Empaattisen myyntitunnelin.
Pystyin luomallani palvelulla ratkaisemaan asiakkaideni oikeita ongelmia. Ja samalla erottumaan muista alan tekijöistä.
Ja kun markkinointini kaksi ensimmäistä askelta pitivät huolen uusien ihmisten tavoittamisesta sekä suhteen & luottamuksen rakentamisesta…
En enää joutunut kääntämään myyntiruuvia äärimmilleen. Koska Lumoava tarjoukseni oli ihanneasiakkaalleni seuraava luonnollinen askel.
PLUS: keskittyminen yhteen päätarjoukseen näkyi bisneksessäni myös lisääntyvinä myyntieuroina. Mikä tarkoitti, että pystyin keskittymään entistä enemmän osaamiseni kehittämiseen.
Ja siksi tuottamaan asiakkaille entistä parempia tuloksia – nopeammassa ajassa.
Kuten huomaat: Enemmän ei ole aina enemmän. Vaan yksinkertaisuus voi olla meidän yrittäjien suurin voimavara.
Ja onneksi meillä on valta valita: Teemmekö bisneksestä monimutkaista – vai yksinkertaista?
Minä valitsin yksinkertaisuuden. Mikä sinun valintasi on?
--
Jos pidit tästä artikkelista – pidät 200 % varmuudella myös Levollinen nettibisnes -uutiskirjeestäni.
Ja kun liityt uutiskirjeeni tilaajaksi nyt – saat uuden 5 viestin sähköpostisarjan “Ihminen edellä” -markkinoinnin periaatteista.
Täytä vain alapuolen lomake ja lähetän sinulle ensimmäisen osan välittömästi.