Toiset aivot - Ideoinnista bisneksesi suurin voimavara

Yksi (iso) idea on vain parissa vuodessa kasvattanut bisnestäni jo 280 000 eurolla. Vaikka vielä joskus juttuni eivät kiinnostaneet ihanneasiakkaitani tippaakaan. 

Miten siis pääsin tähän pisteeseen? Katsotaanpa…

Jokainen yrittäjä tietää, miten vaikeaa omien juttujen markkinointi on kaiken melun keskellä. 

Ja vielä kun naapurit huutavat yhtä aikaa samoja juttuja kuin itsekin. 

Joten miksi ihanneasiakkaasi olisi kiinnostunut sinun jutuistasi? Varsinkin, kun naapuri tarjoaa ihan samaa – ja usein halvemmalla.

Unohtamatta… 

Tällä hetkellä ihmiset saavat eteensä paivittäin 20 000-kertaisesti enemmän informaatioärsykkeitä kuin vielä 20 vuotta takaperin.

PLUS – Erään tutkimuksen mukaan ihmiset törmäävät yli 3000 vaikuttavaan viestiin per päivä. Tähän lukuun kuuluu kaikki yksittäiset uutiset, some-postaukset, mainokset lehdissä, tv:ssä... 

Ihan hullua, eikö? Vähemmästäkin tulee ähky.

Joten en ihmettele yhtään, jos joku ei tavoita markkinoinnillaan omia ihanneasiakkaita. 

Olen kokenut tämän itsekin. Ja tein saman virheen kuin monet muutkin: käytin vuosia erilaisten “kuumien” juttujen perässä juoksemiseen, joilla saisin markkinoitua paremmin tuotteitani tai palveluitani. 

Yritin myydä juttujani erilaisilla mallipohjilla, kikoilla ja hokkus-pokkus-strategioilla (kyllä, minäkin olen vain ihminen ja teen virheitä). 

Joskus löysin temppuja, jotka toimivat. Mutta useimmiten vain hetken. Ja sitten jouduin taas heittämään uutta kärrynpyörää kehiin, jotta sain jotain myydyksi. 

Mutta onneksi lopulta tajusin yhden simppelin asian:

Kun haluat myydä juttujasi vielä vuosienkin päästä – ja napata ihanneasiakkaidesi huomion ilman temppuilua – tarvitset uniikkeja IDEOITA ( ja paljon)

Jokainen menestynyt yrittäjä & asiakkaani on tästä samaa mieltä: Yksikään menestynyt lanseeraus tai promootio ei olisi mitään ilman uniikkia ideaa. 

Koska yksikään trendikäskään strategia (webinaarit, Facebook-mainonta tai “Vastaa minulle ‘HIPHEI’” -viestit) ei toimi kuin hetken – ellei sen sydämenä syki uniikki idea. 

Ilman uniikkeja ideoita nämä kaikki ovat vain onttoja “jo niin nähtyjä ja kuultuja” -juttuja. 

Ja sitä paitsi, kuka tahansa voi mallintaa sinun kuuman strategiasi, myyntisivun tai webinaarin rakenteen, tai Facebook-mainonnan strategiat. 

Eikä se ole enää kilpailuetusi siinä kohtaan. Mutta kukaan ei voi varastaa uniikkia ideaasi. 

PLUS: Tätä kirjoittaessani tekoäly rynnistää kovaa vauhtia kaikkien saataville. Nyt jokainen pystyy nappia painamalla tuottamaan sillä sisältöä someen, sähköpostimarkkinointiin, facebook-mainoksiin, jne.

Eikä tekoälyn pihalle sylkemää tekstiä pysty voittamaan muulla kuin loistavilla ideoilla (+ tarinankerronnalla, mutta tästä lisää toisten). 

Siksi uniikit ideat ovat jokaisen markkinointistrategian sydän. 

Sillä vaikka kaataisit miten paljon rahaa mainontaan… tai jakelisit -70 % alennuksia… tai huutaisit asiaasi kurkku punaisena – ilman loistavia ideoita markkinointisi ei vain toimi. 

Okei, siinä huonot uutiset.

Hyvät uutiset? Kuka tahansa pystyy keksimään uniikkeja ja rahanarvoisia ideoita. 

Luovuus (aka. ideointi) ei ole asia, joka ihmisillä joko on syntyessään tai sitten ei. Vaan se on kehitettävä taito ihan siinä missä neulominenkin. 

Olen itsekin pystynyt löytämään asiakkailleni ja omaan bisnekseeni euroiksi muuttuneita ideoita, vaikken ole koskaan pitänyt itseäni erityisen luovana. 

Ja siltikin kolme vuotta takaperin keksimäni uniikki idea on tuottanut minulle tähän mennessä jo +280 000 euroa. 

Ihan mukavasti. Ainakin tällaiselle kahden hengen orkesterille + kahdelle toimisto-kissalle. 

Mikä sitten on helpoin tapa luoda uusia, uniikkeja ideoita? 

Yhdistää kaksi toisistaan näennäisesti erilaista asiaa. Esimerkiksi: Kirjoitin pari vuotta sitten blogitekstin “Hyvä Facebook-mainos on kuin Troijan hevonen”. 

Kuten huomaat, yhdistin tekstiin kaksi toisistaan erillistä asiaa: Facebook-mainonta + Troijan hevonen -myytti. 

Miten päädyin luomaan tämän idean?

Koska hyvä Facebook-mainos ei näytä mainokselta. Ja Troijan hevosessa oli vähän sama idea: Se näytti lahjalta, vaikka olikin täynnä taistelua odottavia sotilaita.

Mutta tällaiset ideat eivät synny itsestään. Siihen tarvitaan eräs simppeli systeemi… 

Ja näytän siihen sinulle yksinkertaiset askeleet ÄN-YY-TEE – NYT.

Askel 1. Pidä “leikekirjaa” ideoistasi 

Saksalainen professori, Niklas Luhmann, kirjoitti 1997 suurimman elämäntyönsä “Theory Of Society”

Tästä eepoksesta tuli yksi yhteiskunta-ajattelun tärkeimpiä kulmakiviä. Ja maailman huippuyliopistot (esim. Oxford, Harvard) käyttävät sitä edelleenkin opetusmateriaalina. 

Tämän lisäksi Niklas kirjoitti 30 vuotisen uransa aikana 58 kirjaa eri aiheista + satoja tieteellisiä artikkeleita (nämä eivät ole mitään 300 sanan blogipostauksia). 

Se tarkoittaa lähes kahden kirjan vuositahtia. Ja siihen vielä artikkelit päälle.

Ja vielä kuolemansakin jälkeen häneltä julkaistiin tusinan verran kirjoja eri aiheista: uskonnasta, koulutuksesta ja politiikasta.

Kiehtovin seikka? 

Niklas kirjoitti kaikki nämä kirjat ja julkaisut ilman apukäsiä. Hän oli ainoastaan palkannut avukseen kodinhoitajan laittamaan lämmintä ruokaan lapsilleen (Niklas oli leski). 

Hänellä ei ollut assistenttia tai taustatutkijaa. 

Miten tämä tuotteliaisuus siis oli mahdollista? 

Koska Niklas keräsi elämänsä aikana päivittäin pikkuruisille paperilapuille ideoita kaikista häntä kiinnostavista aiheista. Ja talletti muistiinpanonsa laatikoihin, joista hän sitten ammensi ideoita kirjoihinsa. 

Ja samoin ovat tehneet kaikki historian merkittävimmät hahmot:

Moniosaaja Da Vinci, Huippukoreografi Twyla Tharp, menestynyt laujala Taylor Swift, kirjailija Ryan Holiday ja monen monta muuta. 

Ja ehkä tunnetuin ideoiden ja omien ajatustensa kerääjä on Rooman keisari Marcus Aurelius. Hän piti päiväkirjaa, joka tunnetaan tänä päivänä “Itselleni” -kirjana. 

Menetelmää kutsutaan yleiskirjan (commonplace book) pitämiseksi. Ja jotkut kutsuvat sitä nykypäivänä “Toisiksi aivoiksi”. Mutta nimellä ei ole niin väliä. Pääasia, että kerää ideoita. 

 

Da Vincin “yleiskirja”. Lähde

 

Olemme Jyrin kanssa keränneet ideoita “yleiskirjaamme” jo vuodesta 2019. Listaamme molemmat joka päivä vähintään yhden idean sinne. Ja vuosien saatossa “toisiin aivoihimme” on kerääntynyt jo +1160 ideaa. 

Juuri näillä ideoilla pystyn auttamaan asiakkaidenikin markkinointia murtautumaan läpi kaikesta melusta (ja tietenkin myymään enemmän). 

Ja samoin on käynyt omassa bisneksessäni. Saan viikoittain viestejä sähköpostilistalaisiltani, kuinka he lukevat lähes kaikki viestini. 

Joten aloita heti tänään pitämään omaa yleiskirjaa. Ja laita sinne sinua kiehtovat ideat ylös.

(Sisäpiiritipsi: Jos joku asia kiinnostaa sinua, todennäköisesti se kiinnostaa myös yleisöäsi.)

Et tarvitse mitään hienoa työkalua siihen. Netti on pullollaan mainioita ilmaistyökaluja. Tai jopa ihan perinteinen vihkokin käy. Netistä löydät lisää inspiraatiota. 

Mutta ennen kuin alat keräämään ihan kaikkea, yksi juttu… 

Askel 2. Kerää kullanjyväsiä – eikä random-faktoja

"Kasvata tietoa lisäämällä jotain joka päivä. Kasvata viisautta poistamalla jotain joka päivä"
— Laotse

Ideoiden keräämisessä pätee tuttu sääntö: Vähemmän on enemmän. 

Sitä helposti alkaa keräämään ihan kaikkea. Itsekin hamstrasin alkuun kaikkea mitä käsiini sain netistä ja kirjoista. Ja otin Evernoteni täyteen kuvakaappauksia sen enempää ajattelematta. 

Mutta tässä piili pikkuruinen ongelma: 

Kun sitten yritin keksiä uusia ideoita – kaikki keräämäni ideat vaikuttivat superhuonoilta. Ja muutenkin kaikki muistiinpanoni olivat yhtä kaaosta – kiitos digiajan “helppouden”. 

Joten kerää vain laadukkaita ideoita. Jotta sinulla on parempia ideoita käytössä, kun tarvitset niitä. 

Yksi laadukas idea päivässä on parempi kuin 20 random-ideaa. 

Usko minua. Olen lääkäri tässä asiassa

Tästä syystä esimerkiksi kirjailija, Ryan Holiday, pitää omaa yleiskirjaansa analogisesti (ja suosittelee sitä myös muille). Hän kirjoittaa kirjoista poimimansa ideat paperilapuille ja tallettaa ne laatikoihin Niklas Luhmanin tapaan.

Koska siihen menee enemmän aikaa, sitä joutuu väkisinkin karsimaan “kaikista hyvistä ideoista” vain ne kultajyväset esiin.

Pelkkä ideoiden kerääminen ei kuitenkaan vielä riitä…

Askel 3. Käytä keräämiäsi kultajyväsiä – ja keksi vain minuuteissa ihanneasiakkaidesi huomion nappaavia ideoita

"Kun syötät aivoihisi hyvää sisältöä, se tuottaa myös hyviä ideoita"
— Eva Keiffenheim, kirjoittaja & tutkija

Kun keräät laadukkaita ideoita, luot itsellesi ideoiden kirjaston. Ja se helpottaa ihan kaikkea.

Mutta vain, jos käytät keräämiäsi ideoita. 

Keräämiesi kultajyvästen avulla keksit vain minuuteissa uniikkeja ideoita, joilla nappaat ihanneasiakkaidesi huomion netissä. 

Suunnittelet nopeammin somepostauksia, myyntisivuja, blogitekstejä, sähköposteja tai mainoksia. (Tämän tekstin suunnitteluun minulta meni 15 minuuttia.)

Luot syvempää tunneyhteyttä seuraajiisi ja rakennat tosifanien joukkoa… koska markkinointisi ei ole ”jo niin nähtyä ja kuultua”. 

Ja lopulta… Ihanneasiakkaasi viihtyvät sisältöjesi parissa. Mikä tarkoittaa sinulle yhtä asiaa: lisää euroja kassaan. 

Mutta nämä asiat onnistuvat vain, jos käytät keräämiäsi ideoita. Muutoin ideat jäävät vain keräämään pölyä tai katoavat internetin ihmeelliseen maailmaan. 

Aluksi uusien ideoiden muodostaminen voi tuntua tahmealta. Mutta kun olet hetken aikaa kerännyt (laadukkaita) ideoita, aivosi alkavat automaattisesti yhdistämään asioita ja tuottamaan loistavia uusia ideoita. 

Siksi yritä käyttää mahdollisimman paljon keräämiäsi ideoita.

Yksinkertaisimmillaan se voi olla jokin lainaus, joka pysäytti sinut. Ja jonka sidot tuotteeseesi tai palveluusi.

Paras juttu? 

Omassa “yleiskirjassasi” voit antaa ideoiden kasvaa rauhassa. Siellä pystyt testaamaan omia ideoita muiden silmiltä piilossa vähän samalla tavalla kuin hahmottelisit ideoitasi valkoiselle tussitaululle – ennen kuin julkaiset niitä koko maailmalle.

Jos minun pitäisi tiivistää yksi opetus tästä uutiskirjeesta, se olisi tämä: Aloita keräämään välittömästi laadukkaita ideoita. 

Se voi muuttaa koko bisneksesi. Se on tehnyt niin minulle & asiakkailleni jo satoja kertoja. Koska päivän päätteeksi vain hyvillä ideoilla on merkitystä. Ei niinkään sillä, miten hyvä olet kirjoittamaan (copywriting). Tai mitä viimeisintä teknologiaa käytät. Tai miten hyvä olet veivaamaan sisältöä ChatGPT:llä.

Sisältösi on vain niin hyvä kuin ideasi.

Ideat ovat bisneksesi sydän. 

Ja vielä yksi pikku juttu… 

Jos pidit tästä artikkelista – pidät 200 % varmuudella myös Levollinen nettibisnes -uutiskirjeestäni. 

Ja kun liityt uutiskirjeeni tilaajaksi nyt – saat uuden 5 viestin sähköpostisarjan “Ihminen edellä” -markkinoinnin periaatteista. 

Täytä vain alapuolen lomake ja lähetän sinulle ensimmäisen osan välittömästi.

Edellinen
Edellinen

"Höyläsin" markkinointini Occamin partaveitsellä – Näin bisnekselleni kävi

Seuraava
Seuraava

Yhden maailman menestyneimmän TV-sarjan periaatteet copywritingiin