Keskity bisneksessäsi samaan kuin LEGO – myy enemmän

LEGO:n salaisuus kasvaviin myynteihin

Legot. Jokaiselle tuttu, rakastettu lelu lapsuudesta.

Mutta vaikka kaikki rakastavatkin Legoja – siltikin yritys meinasi keikahtaa nurin. Tässä vähän taustaa… 

2000-luvun taitteessa LEGO oli läsnä jokaisen lapsiperheen kotona. Yritys rikkoi lähes joka vuosi myyntiennätyksensä. Kaikki sujui kuin tanssi. 

Joten LEGOn johto päätti, että nyt on hyvä hetki lähteä laajentamaan bisnestä. Koska kaikkihan tuntevat jo legot. 

Joten LEGOn tuotekehittäjät alkoivat kehittelemään uusia tuotteita. 

Kauppojen hyllyille alkoi ilmestymään LEGO-pelejä. 

Uusia huvipuistojakin aukesi Tanskaan. 

Vaatekauppoihin alkoi ilmestymään LEGO-brändättyjä lastenvaatteita. 

Ja yrityksen johto sen kun hieroi käsiään yhteen "LEGO on kohta maailman isoin brändi ja yritys..." 

Noup. 

Myynnit lähtivätkin luisumaan jyrkästi alas päin. Eikä vain yhtenä vuonna. Vaan useana vuonna peräkkäin. 

Ikävin osuus? 

Syöksy ei meinannut katketa, vaikka uusia tuotteita puskettiin markkinoille liukuhihnalta. 

Jotain oli pakko tehdä… tai yrityksen menestys jäisi pian vain historian havinaan. 

Erikoinen tilanne vaati erikoisia toimia. 

Johto myönsi olleensa väärässä. Ihmisiä sai kenkää. Kaikki uudet tuotealueet (vaatteet, pelit, jne.) leikattiin pois. Huvipuisto oli pakko pitää. Mutta niitäkään ei enää pystytetty yhden yhtä uutta. 

Tuotteeksi jäi ainoastaan se, minkä yritys parhaiten osasi: LEGO-palikat. 

Vuosien epävarmuuden jälkeen myynnit lähtivät vihdoin kasvuun. Ja ne kasvavat yhä edelleen tänä päivänä. 

Enkä ihmettele yhtään. Koska keskittyminen pelkkiin palikoihin mahdollisti LEGO:lle ilon irti ottamisen kaikkien muiden menestyksestä. 

Nyt legoja löytää Star Wars -aiheisina. Marvelin supersankareina. Ja tässä vain pari esimerkkiä nimetäkseni. 

Legon tapaisia tarinoita löytyy maailmalta muitakin. Esimerkiksi kahvilajätti Starbucks meinasi suistua 90-luvulla alamäkeen. 

Yritys alkoi tarjoamaan erikoiskahvien ohella kaikkea mahdollista musiikista lounaisiin ja snackseihin. 

Mutta myös Starbucks sai tilanteen korjattua. He leikkasivat kaiken turhan pois. Ja päättivät keskittyä vain ydinosaamisalueeseensa: Erikoiskahveihin. 

Myös McDonalds on tehnyt saman virheen. McDonaldsin kannattavuus on sulanut siitä alkaen, kun yritys alkoi tarjoamaan kymmeniä eri tuotteita, kuten hampurilaisia El Macoista Big Maceihin. 

Sillä McDonalds oli kannattavimmillaan silloin, kun heiltä sai vain ranskalaisia, hampurilaisen, juoman ja pirtelön. Siksi…

Keskity tähän ja myy enemmän

Monet yrittäjätkin astuvat samaan ansaan kuin LEGO, Starbucks tai McDonalds. 

Olen toiminut digiyrittäjänä vuodesta 2017 lähtien. Ja tässä vuosien aikana nähnyt, miten monet aiemmin hyvin menestyneet digiyrittäjät ovat jopa pilanneet bisneksensä alkamalla sohimaan joka paikkaan. 

Ei mitään keskittymistä. Eikä varsinkaan keskittymistä omaan osaamisalueeseensa. Sen sijaan aletaan tarjoamaan kotisivujen tekemisen rinnalla vähän Google-mainontaa, some-markkinointia, sähköpostimarkkinointia… TikTokia ja Youtube-mainontaa unohtamatta. Tai sitten rakennetaan 101 erilaista digituotetta eri aiheista. Esimerkiksi…

Muutama vuosi takaperin eräällä (nimeltä mainitsemattomalla) digiyrittäjällä oli hienosti pyörivä bisnes. Myynnit kieppuivat vuosittain 70 000 euron kieppeillä. Ja yrittäjä oli arvostettu asiantuntija omalla osaamisellaan. 

Kaikki hyvin. 

Mutta yhtäkkiä hän päättikin – LEGO:n tavoin – alkaa kasvattamaan bisnestään. Ja laajentamaan rajusti omaa tuotevalikoimaansa. 

Miten kävi? 

Myynnit alkoivat pikku hiljaa laskemaan kuin lehmän häntä. 

Ja lopulta hän päätyi lopettamaan bisneksensä kokonaan.

Oli ikävä seurata, kun menestynyt digibisnes sulaa silmissä. Varsinkin, kun olin itsekin aloittavanan digiyrittäjänä ottanut oppia tältä kyseiseltä tekijältä hänen osaamistaan arvostaen.

Miten sitten välttää tällainen tilanne? 

Keskittymällä osaamisalueeseesi. 

Kuulin ensimmäisen kerran Warren Buffettin (yksi maailman menestyneimmistä sijoittajista & rikkaimmista ihmisistä) käyttävän termiä osaamisalue (eng. circle of competence). 

Hän kertoo usein haastatteluissaan, että hänen ja yhtiökumppaninsa, edesmenneen Charlie Mungerin, menestyksen salaisuus on keskittyminen heidän osaamisalueeseensa.

Miten nämä herrat sitten ovat toteuttaneet osaamisalue-ajattelua käytännössä? 

Heidän yrityksensä, Berkshire Hathaway, ei sijoita sellaisiin yhtiöihin tai toimialoihin, joita he eivät tunne. Vaan ainoastaan sellaisiin, jotka ovat heidän osaamisalueensa sisällä. 

Ja tämä ajattelu on siivittänyt Berkshire Hathawayn yhdeksi maailman kannattavimmaksi ja pitkäkestoisesti menestyneimmäksi yhtiöksi.

Siksi Warren Buffett korostaakin usein, että oman osaamisalueen tunteminen on kaikista tärkeintä niin bisneksessä kuin elämässä.

Allekirjoitan tämän täysin. 

Sillä vielä vuodet 2017-2019 tein vähän kaikkea: Autoin yrityksiä somestrategioiden kanssa, tein vähän sisältöjä kotisivuille ja välillä vähän Facebook-mainontaa. Niin, ja lisäksi tein vielä kotisivujakin.

Mutta bisnekseni lähti kunnolla lentoon vasta vuonna 2020, kun leikkasin kaikki turhat pois bisneksestäni (kirjoitin tästä aiheesta tekstinkin)...

Ja aloin keskittymään siihen, missä olen todella hyvä: Myyntitunneleihin. Ja tämän päätöksen ansiosta… 

Olen pystynyt tuottamaan parempia tuloksia asiakkailleni. Mikä taas on tarkoittanut tyytyväisempiä asiakkaita, ja sitä kautta minulle enemmän myyntiä. 

Olen pystynyt myymään myyntitunneleihin liittyviä valmennuksia kymmenillä tuhansilla. 

Olen pystynyt valmentamaan asiakkaitani rakentamaan omia myyntitunneleita

Ja tiedän myös lukuisia muita digiyrittäjiä, jotka ovat rakentaneet menestyneen bisneksen keskittymällä osaamisalueeseensa. 

Esimerkiksi eräs ihana kalligrafisti on rakentanut menestyneen digibisneksen kalligrafian ympärille. Hän keskittyy vain moderniin kalligrafiaan. Ei mihinkään muuhun kirjoitustyyliin. 

Ja eräs yrittäjäpariskunta on keskittynyt tarjoamaan laadukkaita kotitreenejä. He ovat rakentaneet aiheen ympärille menestyneen digibisneksen, jonka myynnit pyörivät vuosittain 200 000 - 300 000 eurossa. 

Siksi, kun keskityt digiyrittäjänä osaamisalueesi ja vahvistat sitä…

Myyt enemmän. 

Pystyt veloittamaan enemmän verkkokursseistasi & palveluistasi. 

Kasvatat uskottavuuttasi alan asiantuntijana. 

PLUS: Erotut myös monista kilpailijoistasi… koska et tarjoa kaikkea kaikille.

Näin vahvistat osaamisaluettasi

1. Tee pienimuotoinen ”Ikigai-harjoitus”

Tutki missä olet hyvä, mitä rakastat tehdä ja mistä muut ihmiset ovat myös valmiita maksamaan sinulle. 

Jos sinulla on jo olemassa oleva bisnes, niin yksi hyvä harjoitus on katsoa menneitä myyntejä 6-12 kuukaudelta: 

Minkälaiset digituotteet, verkkovalmennukset tai palvelut tuottavat sinulle eniten rahaa? 

Minkälaiset asiakkaat ostavat juttujasi? 

Mistä jutuista olet saanut eniten hyvää palautetta? 

Ja ennen kaikkea: Missä asiassa eniten rakastat auttaa asiakkaitasi? 

Viimeinen on erityisen tärkeää. Koska lähes poikkeuksetta menestyneimmät yrittäjät suhtautuvat intohimoisesti siihen, mitä tekevät. Ja se näkyy myös heidän ammattitaidossaan. 

Tästä loistava esimerkki on mainitsemani kalligrafisti. Voit todeta tämän itsekin seuraamalla hänen Instagramiaan.

Ja maailmalta löytyy tuhansia esimerkkejä… 

Steve Jobs rakastui jo nuorena muotoiluun ja kalligrafiaan. Ja tämä näkyy kaikissa Applen laitteissa edelleekin. 

Warren Buffett teki ensimmäiset osakesijoitukset jo 12-vuotiaana. Ja siitä asti hän on rakastanut – hänen omin sanoin – ”pelata” osakkeilla. 

Teen itsekin tämän harjoituksen melkein joka 6 kuukauden välein. Haluan sillä varmistaa, etten lähde hyppelemään monien eri asioiden välille. Vaan pysyn omalla osaamisalueellani, jotta pystyn palvelemaan asiakkaitani parhaimmalla mahdollisella tavalla. 

2. Leikkaa kaikki muu turha pois.

Kun olet löytynyt osaamisalueesi, leikkaa sen jälkeen kaikki muu turha pois. 

Jos haluat lukea tästä tarkemmin, kirjoitin aiheeseen liittyvän artikkelin Occamin partaveitsi -ajatusmallista.

Tiedän. Karsiminen tuntuu vaikealta. Sillä me ihmiset ajattelemme usein niukkuuden kautta. Metsästäjä-keräijät ovat muinoin ohjelmoineet sen tiukasti aivoihimme. Koska tuhansia tuhansia vuosia sitten eläneiden ihmisten piti haalia ihan kaikki mahdollinen (ruokaa, tarvikkeita, jne.) pysyäkseen hengissä. 

Joten jos sinusta tuntuu vaikealta karsia pois jokin tuotteesi, palvelusi tai valmennuksesi – se on täysin ymmärrettävää. 

Mutta se on välttämätöntä, jos haluat rakentaa menestyneen digibisneksen. Ja kasvattaa myyntejäsi. 

Päädyin itsekin hiljattain lopettamaan 3 digituotteeni myymisen (2 verkkokurssia ja yksi opas), koska näiden tuotteiden aiheet olivat osaamisalueeni ulkopuolella. 

Lopettaminen ei tuntunut helpolta ja mukavalta. Nämä tuotteet kuitenkin toivat minulle parhaimmillaan melkein 40 000 euroa vuodessa myyntiä. Joten ymmärrän täysin, jos joudut kamppaileen tämän asian kanssa. Mutta näiden tuotteiden myynnin lopettamisen jälkeen – keskittymällä myymään vain osaamisalueellani olevan valmennukseni myymiseen – olen pystynyt tekemään moninkertaisen määrän myyntiä verrattuna aikaisempiin monen tuotteen kautta tulleisiin myynteihin.

3. Keskity parantamaan osaamisaluettasi. Ja pysy siinä.

Nyt kun olet tunnistanut oman osaamisalueesi ja leikannut kaiken turhan pois – alkaa vaikein osuus. 

Nimittäin kaikista vaikeinta on pysyä omalla osaamisalueella. 

Mutta omaa ydinosaamista ei voi parantaa lähtemällä laajentamaan osaamisaluetta. 

Tiedän, miten herkullista se on, kun ajatukset lähtevät viikonloppuna lentämään ”Hitsi voisin tehdä verkkokurssin tuosta ja tuosta aiheesta… tai voisin myydä tuota juttua palveluna.” 

Tai epäonnistuneen verkkokurssilanseerauksen jälkeen sitä helposti pohtii, ”Olisi sittenkin pitänyt tehdä valmennus ihan toisesta aiheesta...”

Vaikka todellisuudessa PARASTA olisi pysyä omassa osaamisalueessa. 

Karsia kaikki rönsyt. Ja keskittyä vain parantamaan osaamisaluettasi. 

Toki kaikki tekevät virheitä. Jokainen digiyrittäjä on kuitenkin ihminen. Joten kun huomaat poistuneesi osaamisalueeltasi, palaa vain välittömästi takaisin. Pienet eksymiset eivät kaada venettä. Ja välillä uusia juttuja kannattaakin kokeilla. 

Mutta siihenkin kannattaa käyttää 80/20-ajatusta: Keskity 80 % ajastasi kehittymään osaamisalueellasi. Ja 20 % ajasta voit kokeilla uusia juttuja. 

Star Wars imperiumin Mandalorialaisten sanoin: “This is the way”

Tämä on tie myydä enemmän juttujasi. 

Kun olet löytänyt oman osaamisalueesi – seuraavaksi sinun pitää osata myydä juttujasi. Ja tämä artikkeli antaa siihen parhaimmat eväät.

---

Kiitos, että luit tänne asti. 

Jos pidit tästä artikkelista – pidät 200 % varmuudella myös Levollinen nettibisnes -uutiskirjeestäni. 

Ja kun liityt uutiskirjeeni tilaajaksi nyt – saat uuden 5 viestin sähköpostisarjan “Ihminen edellä” -markkinoinnin periaatteista. 

Täytä vain alapuolen lomake ja lähetän sinulle ensimmäisen osan välittömästi.

Edellinen
Edellinen

Älä keskity yrityksesi markkinointiin, jos sinulla on tämä ongelma

Seuraava
Seuraava

Pokerikuningattaren voittamaton markkinointistrategia