Pokerikuningattaren voittamaton markkinointistrategia

Heikko markkinointi voi vesittää parhaimmankin tuotteen myynnit. Mutta onneksi löysin simppelin markkinointistrategian, joka tekee bisneksestäni käytännössä lähes särkymättömän. 

Annahan kun kerron tarkemmin… 

Pari viikkoa takaperin imuroin hymy korvissa kotiamme (jep, meidän uudella Dysonilla imurointi ei ole enää entisensä). Ja kuuntelin samalla Tim Ferriss* Showta. 

(*Sama kaveri, joka kirjoitti 4 tunnin työviikko -kirjankin.)

Tällä kertaa korvanapeissani pyöri jakso, jossa vieraana oli entinen pokeriammattilainen Liv (Olivia) Boeree. 

 
Markkinointistrategia suoraan pokerikuningattarelta

Luodinkestävä markkinointistrategia suoraan pokeripöydiltä

 

En ole mikään pokerin ystävä (olen enemmänkin ristiseiska muiggeli)… mutta rakastan oppia uusia ajatusmalleja eri alojen ammattilaisilta. 

Varsinkin, kun tämän vuoden teemani on “olla vähemmän tyhmä”. Eli opetella tekemään parempia päätöksiä niin elämässä kuin bisneksessä.

Kun olin hetken aikaa kuunnellut jaksoa – kuulin Liviltä sanat, jotka pysäyttivät minut siihen paikkaan. 

Imuri tippui kädestäni lattialle (okei okei, laskin sen nätisti alas, ettei upouuteen Dysoniin vaan tule kolhuja)

Kelasin Livin sanoja edes takaisin ainakin kolmeen kertaan. 

Riuhtaisin nopeasti lipastonlaatikosta paperinpalasen ja kirjoitin sanat ylös:

“Hienointa pokerissa on se, että jos mietit yhtä iltaa, sinulla voi istua pöydässä maailman paras pelaaja, keskitason pelaaja ja täysiä aloittelijoita, ja kenellä tahansa on teoriassa mahdollisuus voittaa, kunhan kaikki tuntevat perussäännöt. Vasta pidemmällä aikavälillä todelliset taidot alkavat näkyä.” –Liv Boeree

^^Lue erityisesti viimeinen lause uudelleen. Nimittäin juuri se pysäytti imurointihetkeni. 

Miksi?

Koska sama pätee (netti-)bisneksessä. Katsohan…

Voittamaton markkinointistrategia ei ole yksittäinen kikka

Olen myynyt omia ja asiakkaideni juttuja (palveluita, valmennuksia, jäsenyyksiä, verkkokursseja) jo yli 2,38 miljoonalla. 

Ja olen viimeisen 7+ vuoden aikana ehtinyt näkemään monenlaista tällä digimarkkinoinnin taistelutantereella. Kuten sen, että… 

Kuka tahansa pystyy lanseeraamaan verkkokurssin ja lisäämään samalla 20 000 - 40 000 euroa pankkitilillensä. 

“Täytä vain tyhjät kohdat” -mallipohjat toimivat kenelle tahansa.

“Lähetä minulle DM ’Kiinnostaa’” -postaukset toimivat erittäin hyvin. 

Ja sama pätee myös [SYÖTÄ TÄHÄN MIKÄ TAHANSA LEMPITAKTIIKKASI]. 

Ongelma? 

Nämä toimivat yleensä vain kerran tai kaksi – tai joskus jopa kolme kertaa.

Wuhuuuu!

Mutta mitäs sitten sen jälkeen? Lopetat bisneksen? 

Toivottavasti et. 

Ja sama ongelma pätee moneen muuhunkin “markkinointistrategiaan”. Esimerkiksi: 

Vielä 2017-2018 Facebook-mainonnalla sai klikkauksia jopa 0,2 eurolla – tai halvemmallakin. Nyt 1-2 euroa per klikkaus on arkipäivää. 

Vuoden 2019 lopussa autoin erästä asiakastani lanseeraamaan uuden verkkokurssin. Mainontaan kului silloin noin 800 euroa. Ja myyntiä ropisi hitusen yli 32 000 euroa. 

Mutta jos nyt mielii saada samoja myyntejä mainonnalla – saa Facebookin lapaan syöttää satasten sijaan tuhatlappusta toisen perään. (Toki, tämä on karkea yleistys, koska asia riippuu paljon markkinasta, tuotteesta, tarjouksesta jne.)

Sama juttu Instagraminkin kanssa vielä 2017. Postasit IG:hen ja lähes kaikki seuraajasi näkivät postauksesi. Tykkäyksiä, yhteydenottoja, ostoja ja tilauksia ropisi. 

Entäs nyt? 

Hyvä jos kaksi (2!) ihmistä sataa seuraajaa kohden näkee postauksesi. Puhumattakaan siitä, että silmäparit muuttuisivat vielä asiakkaiksi. 

Ja edellämainituista syistä olenkin nähnyt tässä vuosien aikana monien yrittäjien nousuja ja tuhoja.

Huh, kuulostipa dramaattiselta…

Mutta en sano tätä siksi, että olisin jotenkin vahingoniloinen. Päinvastoin. 

On erittäin surullista seurata sivusta, kun aluksi hyvin menestyneet bisnekset kuihtuvat kasaan. 

Mutta kuten Liv sanoi: “Vasta pidemmällä aikavälillä todelliset taidot alkavat näkyä”. 

Kuka tahansa voi menestyä vuoden, kaksi tai jopa kolmannenkin. 

Kuka tahansa voi käyttää onnistuneesti jotain uutta, kuumaa strategiaa markkinoinnissa kerran tai kaksi. 

Kuka tahansa voi lanseerata verkkokurssejaan 2-4 kertaa onnistuneesti. 

Mutta monet unohtavat yhden pikkiriikkisen, mutta sitäkin tärkeämmän asian: 

Peli (aka. bisnes) jatkuu seuraavallakin viikolla… seuraavana kuukautena… seuraavana vuonna… seuraavassa lanseerauksessa… 

Se ei lopu mihinkään. Ja jos luottaa yksittäisiin taktiikoihin – ilman ymmärrystä, MIKSI ne toimivat – voi noutaja tulla ennemmin tai myöhemmin. 

Enkä sano tätä pelotellakseni. Vaan siksi, ettei sinulle kävisi näin. 

Näin rakennat särkymättömän markkinointistrategian

Markkinointia voi lähestyä kahdesta eri suunnasta: 

1️⃣ Päättyvänä pelinä (voittajat / häviäjät -asenne)

2️⃣ Päättymättömänä pelinä (loputon kehittyminen)

Mitä nämä sitten tarkoittavat? Aloitetaanpa ensimmäisestä: Päättyvä peli. 

Yksittäisiin temppuihin ja kikkoihin luottavat yrittäjät pelaavat päättyvää peliä. Tarkoittaen: He eivät mieti yhtä tai kahta lanseerausta, kampanjaa, sähköpostia tai postausta pidemmälle. 

Jos kauppaa tulee ovista ja ikkunoista – JES! Voitto! 

Mutta jos yksittäinen sähköposti ei täytäkään pankkitiliä kahisevilla seteleillä ja kiiltävillä kolikoilla… Selvä tappio, jota seuraa harmillisen usein ajatus: “Nyt pitää äkkiä keksiä jotain UUTTA!”

Ja tällainen asenne johtaa vain loputtomaan kierteeseen jahdata aina vain uudempia ninjatemppuja.

Koska kun joku juttu ei toimi, meille ihmisille on luonnollista alkaa etsiä syyllisiä. Ja yleensä kun kauppa ei käy, yrittäjien sormi osoittaa ensimmäisenä markkinointia. 

Ja silloin ollaan yleensä laittamassa kaikkea uusiksi.

Vaikka todellisuudessa – vain pikkaisen parantamalla – seuraavalla kerralla myynnit voisivat näyttää jopa täysin päinvastaiselta.

Ja siksi päättymätöntä peliä pelaavat yrittäjät eivät välitä yksittäisestä sähköpostista, lanseerauksesta tai kampanjasta. He eivät vertaa itseään ja tuloksiaan muihin. He keskittyvät “pelaamaan” vain itseään vastaan. Ja heille merkitsee ainoastaan:


✅ Omien taitojen parantaminen

✅ Paremman asiakaskokemuksen tarjoaminen

✅ Parempien tuotteiden ja tarjousten luominen

✅ Asiakkaiden merkittävien ongelmien ratkaiseminen

Ja kun keskittyy pelaamaan päättymätöntä peliä – yksittäisillä tuloksilla ei ole enää merkitystä. Eikä yksittäisillä taktiikoilla tai kikoilla.

Sillä päättymättömän pelin pelaajat keskittyvät perusperiaatteisiin. Koska ajattomiin markkinoinnin perusperiaatteisiin nojaamalla pääset lähemmäs ihmisten sydämiä kuin millään kuumilla taktiikoilla. 

Pitkällä tähtäimellä se tarkoittaa: Enemmän uusia, onnellisia asiakkaita. 

Ja siitä loppujen lopuksi bisneksessä on kyse. Eikä yksittäisistä huippumyynneistä. 

Joten jos otat jotain tästä tekstistä, niin ota talteen nämä Nelson Mandelan sanat. Lainaus tiivistää kaiken sen, mitä sinulle juuri kerroin: 

“En koskaan häviä. Joko voitan tai opin.” -Nelson Mandela

Joten muista pelata päättymätöntä peliä.

Kun olet ensin omaksunut loputtoman kehittymisen ajatusmallin bisnekseesi & markkinointiisi… on seuraava tehtäväsi laittaa erottuvan markkinoinnin perusta kuntoon…

---

Kiitos, että luit tänne asti. 

Jos pidit tästä artikkelista – pidät 200 % varmuudella myös Levollinen nettibisnes -uutiskirjeestäni. 

Ja kun liityt uutiskirjeeni tilaajaksi nyt – saat uuden 5 viestin sähköpostisarjan “Ihminen edellä” -markkinoinnin periaatteista. 

Täytä vain alapuolen lomake ja lähetän sinulle ensimmäisen osan välittömästi.

Edellinen
Edellinen

Keskity bisneksessäsi samaan kuin LEGO – myy enemmän

Seuraava
Seuraava

Onko sinulla rohkeutta kokeilla tätä häiritsevän tehokasta markkinointistrategiaa?